Afbeeldingen gebruiken online: zo doe je dat!

header foto afbeeldingen gebruiken online

Stelen mag niet, dat weet iedereen. Toch is de kans vrij groot dat jij er dagelijks getuige van bent. Digitaal wordt het auteursrecht namelijk op grote schaal geschonden. Veel mediamerken publiceren andermans foto’s, alsof het hun eigen beeld betreft. En nee, zo hoort het dus niet. Lees hier wat de regels zijn en hoe er wél afbeeldingen van anderen gebruikt kunnen worden. 

Met een smartphone en een goed gevoel voor design of fotografie is een mooie afbeelding zo gemaakt. En dus barst het internet van mooie afbeeldingen, in steeds hogere resoluties. Bijna zonde om daar niets mee te doen. Maar zomaar een afbeelding van een ander delen, downloaden of kopiëren van Instagram of Pinterest mag dus niet.

De regels van de auteurswet

In de auteurswet zijn de regels rondom afbeeldingen – maar ook tekst, kunst of wetenschap – vastgelegd. Eigenlijk iedereen die een foto maakt is volgens de wet een auteur en wordt dus beschermd door de auteurswet. Een ander mag dus nooit zomaar die foto hergebruiken vanuit zijn merk, zelfs niet met een bronvermelding. Er moet altijd toestemming gevraagd aan de originele maker van het beeld. Als er toestemming is, moet er nog steeds bij vermeld wie de maker is. De maker kan ook beslissen geen toestemming te geven of geld te vragen voor beeldgebruik, dan is er geen andere optie dan betalen of het beeld niet te gebruiken. Doe jij dit wel? Dan moet je niet gek opkijken van een flinke factuur.

Citaatrecht

Er is wel een uitzondering voor het gebruiken van beeld zonder toestemming en dat is citaatrecht. Maar de regels daarvoor zijn best specifiek. Let daarom heel goed op of jij daaraan voldoet. Lees de regels voor citaatrecht eens na. Sowieso is het een goed idee voor iedereen die met beeld werkt, om te weten wat nu precies wel, en niet mag.

Naast toestemming vragen zijn er nog andere opties voor beeld zoals embedden, gratis stockfotografie of bijvoorbeeld zelf afbeeldingen maken met de juiste tools.

Toch beeld gebruiken: embedden

Gelukkig zijn er nog steeds opties om afbeeldingen op de juiste manier te delen vanuit jouw mediamerk. De belangrijkste is  embedden. Hiermee kan er door middel van html code een stukje content elders online worden gedeeld. Daarbij blijft de content op de originele website staan, maar wordt er een soort kopie weergegeven op jouw website. Dat kan een nadeel zijn, want als de originele maker het beeld verwijderd, verdwijnt het ook van jouw website. Volledig leunen op afbeeldingen embedden is dus geen verstandige optie.

Social media kanalen zoals Instagram, Youtube, Facebook en Twitter bieden embedden aan. Per post is er een knop voor embedden, ook wel insluiten genoemd, waarmee de content gedeeld kan worden op jouw website of via andere social media.

Hoe werkt embedden online

Bij het bekijken van een Instagramfoto op desktop staan er rechts onderaan drie puntjes waarbij ‘insluiten’ zichtbaar wordt. Hiermee kan met een html-code een instagramfoto zichtbaar worden op jouw website, daarbij worden alle benodigde credits meegenomen.

Een andere afbeelding plaatsen op Instagram is iets lastiger, omdat de ‘insluiten-functie’ niet werkt op Instagram. Een app om te reposten of regrammen werkt wel, maar dat is niet voldoende om andersom beeld te gebruiken. Eerst moet er toestemming gevraagd worden aan de maker van de content of deze hergebruikt mag worden, pas daarna kan de repost of regramapp gebruikt worden. Instagram werkt overigens wel aan een re-gram functionaliteit.

Bij Youtube werkt het bijna op dezelfde manier als bij Instagram. Onder elke video is een knop om een video in te sluiten op een ander kanaal waardoor de video af te spelen is op jouw website of kanaal.

Bij Twitter en Facebook is het voldoende om de link naar de specifieke update te delen bij een wordpress website. En de specifieke link is te verkrijgen door te klikken op de datum en het tijdstip van de update op desktop.

Embedden op Pinterest was lange tijd wel mogelijk, maar momenteel is die functie even niet te vinden. Blijf dus even weg van afbeeldingen van Pinterest delen, tenzij je toestemming vraagt aan de originele maker.

stockfotografie unsplash skitterphoto foodiesfeed travel coffee book

Andere optie: gratis stockfotografie

Naast embedden is er nog een optie voor mooi beeld: stockfotografie. En dat hoeft tegenwoordig niet per se betaald, want er zijn ook genoeg gratis en mooie opties. Check de volledige lijst met websites voor gratis (kwalitatief hoogwaardige)  stockfotografie op thebigstory.nl.

Vele websites met gratis stockfotografie kiezen voor een bepaalde beeldstijl, dus het is even zoeken tussen alle opties voor de juiste afbeeldingen. Maar voor elke beeldstijl zijn er genoeg opties te vinden. Het nadeel aan deze gratis stockfotografie websites is dat de beschrijvingen niet heel specifiek zijn. Wanneer je dus op zoek bent naar een afbeelding van een bepaalde unieke plant, dan kan het erg lastig worden om deze te vinden via een gratis stockwebsite. Daarvoor is een betaalde optie of wellicht zelf fotograferen waarschijnlijk beter.

Unsplash

De website Unsplash biedt gratis high res afbeeldingen aan. Veel afbeeldingen hebben een filter waarop ze een bepaalde stijl mee krijgen, de afbeeldingen passen ook goed bij een jongere doelgroep.

Skitterphoto

De website Skitterphoto is van Nederlandse grond, waardoor er ook veel foto’s te vinden zijn passend bij Nederlandse onderwerpen. De site biedt veel natuur- en stadsfotografie.

Travel coffee book

Het zoeken op Travel Coffee Book is vrij lastig, maar je kunt hier urenlang scrollen tussen allerlei kwalitatief goede reisfoto’s gefotografeerd met goede camera’s die allemaal hergebruikt mogen worden.

Foodiesfeed

Deze website Foodiesfeed legt zich volledig toe op foto’s van eten en drinken. Denk aan ingrediënten, maar ook het proces van bakken en koken of natuurlijk de foto’s van een gedekte tafel of een maaltijd.

 

Creative commons

Daarnaast zijn er fotografiewebsites waar dankzij creative commons beelden te vinden zijn die online hergebruikt mogen worden. Denk aan bijvoorbeeld Flickr. Het nadeel is dat op deze website lang niet alle afbeelding hergebruikt mogen worden, let dus heel goed op of deze afbeelding valt onder Creative Commons. De regels van Creative Commons zijn te vinden op website creativecommons.nl.

regels fotografie google gelabeld voor hergebruik

Rechtenvrij via Google

Via Google Images is het ook mogelijk om te kijken naar rechtenvrije beelden. Bij afbeeldingen kun je kiezen voor ‘Tools’ en bij ‘Gebruiksrechten’ kiezen voor ‘Gelabeld voor hergebruik’, dit is alleen geen waterdichte methode omdat Google niet altijd goed kan inschatten of dit ook daadwerkelijk klopt wanneer de website waar het beeld vandaan komt hier niet duidelijk over is of dit erg wisselt per contentproductie.

Zelf fotograferen

Het ligt natuurlijk voor de hand, maar de beste optie is nog altijd om zelf beeld te maken, want dan ben jij de auteur en word je ook beschermd door auteursrecht. Zelf fotograferen en bewerken wordt steeds makkelijker, want de camera’s – ook van smartphones – worden steeds beter en er zijn waanzinnig veel tutorials te vinden om te leren hoe een fotobewerkingsprogramma werkt. Het enige dat nog nodig is, is een oog voor mooi en relevant beeld of stijl.

Afbeeldingen maken met tools

Met photoshop kunnen naast fotobewerking ook verschillende afbeeldingen gemaakt worden, maar wanneer je geen artdirector bent of grafisch vormgever kan het best lastig zijn om daar mee te starten zonder een template. Gelukkig zijn daarvoor tools die het makkelijker maken, zoals bijvoorbeeld Canva of Adobe Spark. Zij bieden templates aan in allerlei verschillende afmetingen voor verschillende doeleinden die heel gebruiksvriendelijk op allerlei manieren aan te passen zijn qua kleur of vormgeving zodat deze passen bij de stijl van jouw merk.