Pinterest is een stille kracht als het gaat om social media kanalen. Er verschijnt relatief weinig nieuws over het platform, maar toch blijft het aantal gebruikers groeien. Pinterest biedt veel kansen voor mediamerken met bijvoorbeeld de rich pins. Maar wat zijn rich pins nou precies en wat moet je hiermee als mediamerk?
Rijke content
Rich Pins maken het mogelijk om behalve een foto, een link en een titel meer aan content toe te voegen bij een pin op Pinterest. Denk bijvoorbeeld aan verkoopinformatie zoals een prijs bij een product uit een webshop of een installatieknop bij een app. En wanneer je Pinterest actief gebruikt, heb je vast al eens een recept voorbij zien komen met alle ingrediënten en het stappenplan. Met Rich Pins kan content van een website letterlijk meer verrijkt worden met informatie.
Pinterest geeft zelf vier categorieën aan waar Rich Pins ingedeeld kunnen worden:
- Product: met prijs, voorraadinformatie en productomschrijving
- Article: met titel, beschrijving en auteur
- App Install: met een installeer knop voor iOS-gebruikers
- Recipe: met bijvoorbeeld ingrediënten en bereidingstijd
Uit onderzoek bleek dat de conversieratio op Pinterest veel hoger ligt dan bij Facebook en dat het dus loont om bijvoorbeeld e-commerce meer zichtbaarheid te geven. Het voordeel daarvan is dat mediamerken hier ook gebruik van kunnen maken.
Niet nieuw, wel handig
Rich Pins zijn zeker niet nieuw, Pinterest voegde deze functie al een paar jaar geleden toe. Toch zijn er nog relatief weinig Nederlandse merken die ermee werken. En dat is zonde, want behalve de rijke content die je kunt aanbieden aan Pinterestgebruikers krijgen accounts die Rich Pins gebruiken een voorrangspositie in de tijdlijn en bij zoekopdrachten.
Daarnaast wordt de informatie van Rich Pins bepaald aan de hand van de metadata op de website waar de pin naar verwijst. Dus als er qua informatie iets op de website verandert zoals een titel, prijs of ingrediënt wordt dit ook aangepast bij de pin op Pinterest.
Wanneer Rich Pins gebruiken
Rich Pins zijn interessant voor merken die regelmatig online content publiceren die Pinterestwaardig is. Je kunt nu al een check doen om te zien of er beeld van jouw website gedeeld wordt op Pinterest via http://pinterest.com/source/voorbeeldsite.nl (vul bij voorbeeldsite.nl uiteraard jouw eigen url in).
Rich Pins instellen
Het instellen van Rich Pins is niet moeilijk, het belangrijkste is een eigen website met meerdere pagina’s en content, geverifieerd door Pinterest. Een Rich Pin bestaat uit een afbeelding met meer informatie die wordt samengesteld uit metadata.
Voor gebruikers van de SEO plugin voor WordPress van Yoast is het heel simpel om Rich Pins in te stellen. In WordPress heeft deze plugin een menu-optie ‘Sociaal’ waar de ‘Open Graph’ ingeschakeld kan worden, Pinterest kan deze informatie gebruiken voor de Rich Pins.
Voor recepten zit er iets meer werk in, want Pinterest moet in de metadata kunnen zien dat het gaat om ingrediënten of het stappenplan. Met een plugin speciaal voor recepten kun je extra velden creëren in WordPress waar deze informatie toegevoegd kan worden. Ook is het mogelijk om handmatig html code toe te voegen, maar dat is veel werk als het gaat om veel recepten.
→ Lees ook de helpsectie voor Rich Pins van Pinterest
Rich Pins Validator
Wanneer de metadata juist staat ingesteld voor Rich Pins moet de website gevalideerd worden via de Rich Pins Validator. Voeg hier een url van een artikelpagina toe, Pinterest zal vervolgens de aanvraag beoordelen. Als deze wordt goedgekeurd worden alle pins afkomstig van de website verrijkt met de beschikbare metadata. En dus ook aangepast als de metadata wijzigt.
Vervolgens kunnen alle pins afkomstig van de website bekeken worden via de volgende url: http://pinterest.com/source/voorbeeldsite.nl.
Foto van J. Kelly Brito via Unsplash