Het magazine Ouders van Nu stopt met de regulieren printuitgaven per 1 januari 2024. Het merk voor jonge ouders gaat volledig de pijlen richten op online. Op 1 augustus treed Wendy van Poorten aan als nieuwe hoofdredacteur om deze transitie te leiden.
Ouders van Nu bestaat al 55 jaar en wordt uitgegeven door DPG media. De nieuwe hoofdredacteur, Wendy van Poorten, heeft eerder ervaring opgedaan bij onder andere &C, LINDA. en Miljuschka. Haar ambitie is om samen met de redactie te werken aan het digitale succes van het merk.
Digital first strategie
Ouders van NU hanteert al sinds een jaar een digital first strategie. De online redactie werd uitgebreid en bereik groeide naar 10 miljoen pageviews per maand. Bij DPG Special Interest Media, de uitgeef groep waar Ouders van Nu onder valt, is er vorig jaar al gekozen om niet langer afhankelijk te zijn van inkomsten uit abonnementen. Het merk trekt miljoenen bezoekers en de adverteerders krijgen de kans om zich op hele specifieke doelgroepen te richten, bijvoorbeeld via branded content en contextual advertising. Ook wordt er verdiend aan affiliate marketing.
Beluister ook het interview over de digitale strategie en de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor Ouders van NU
Al 55 jaar lang
“Ouders van Nu is al 55 jaar de helpende hand van miljoenen (toekomstige) jonge ouders en opvoeders”, zegt de nieuwe hoofdredacteur Wendy van Poorten. “We gaan ervoor zorgen dat het merk de komende 55 jaar nét zo relevant blijft en 24/7 de juiste content biedt voor de Ouders van Nu én straks.”
Doelgroep is veel online
Met het stoppen van de reguliere printuitgave wordt nog meer focus aangebracht in de digitale informatievoorziening. “We zien dat de doelgroep van (toekomstige) jonge ouders inmiddels volledig digital minded is en dat de behoefte aan een papieren uitgave nog maar zeer beperkt is,” vertelt Koen Crijns, adjunct directeur van de Special Interest Media publicaties van DPG Media. “Via onze website, nieuwsbrieven en social media kanalen bedienen we een miljoenenpubliek en mede dankzij onze zwangerbox bereiken we de overgrote meerderheid van alle zwangeren in Nederland. Onze digitale kanalen willen we de komende tijd verder gaan uitbouwen.”
Zwanger- en Babyspecials
Helemaal stoppen met printuitgaven gaat Ouders van Nu niet; het merk zal specifieke zwanger- en babyspecials in print blijven publiceren die door geïnteresseerde lezers gratis kunnen worden aangevraagd. Daarmee biedt Ouders van Nu voor adverteerders blijvend meerdere, multimediale advertentiemogelijkheden.