42 ideëen voor meer succes voor mediamerken in 2023

Nieuwe verdienmodellen voor uitgevers

Uitgevers hebben het niet makkelijk. Ze worden geconfronteerd met steeds hoger wordende kosten (vooral voor papier en distributie). Met de stijgende inflatie en de stijgende kosten voor levensonderhoud zullen veel consumenten noodgedwongen moeten bezuinigen. En dan is de kans groot dat ze ook kritisch gaan kijken naar hun abonnementen en naar de kosten van luxe- en impulsaankopen, zoals tijdschriften in de losse verkoop.

Abonnementen blijven dalen

Gaan de betaalde oplages van magazines in 2023 weer dalen? Waarschijnlijk wel. Als je kijkt naar de lange termijn marktontwikkelingen dan hebben papieren tijdschriften een steeds kleiner aandeel in het leven van de mediaconsument.
De oplage van Nederlandse tijdschriften daalt sinds 2006 sterk.

Nieuwe digitale verdienmodellen

Daar tegenover staat dat het online bereik voor veel tijdschriften jaar op jaar stijgt en dat er kansen liggen voor nieuwe digitale verdienmodellen. Veel uitgevers denken na over het herijken van hun strategie. Over een herpositionering van het merk en kansen voor nieuwe verdienmodellen. Strategieën die ook te maken hebben met de digitale transformatie van het uitgeefvak. En omdat een enorme ommezwaai voor veel uitgevers iets is om enorm tegenop te kijken, hebben wij een lijst gemaakt met 42 ideeën om de focus te verleggen van krimp naar groei.

Goede voornemens voor 2023

Het advies is om samen met de redactie, met je uitgever, met je blad- of marketingmanager naar deze lijst kijken. Pik er een of meerdere ideeën uit en lanceer ze in het nieuwe jaar als project of pilot. De ideeën zijn onderverdeeld in verschillende focusgebieden: meer traffic, meer abonnees en nieuwe verdienmodellen.

Hoe krijg je meer traffic naar je webiste?

Natuurlijk wil je dat jouw verhalen gezien en gelezen worden. En hoe meer bezoekers je website heeft, hoe groter de kans is om aan die traffic te verdienen. Deze acties kun je uitvoeren om de hoeveelheid bezoekers te laten groeien.

1: Focus op SEO
Als je met verhalen goed inspeelt op de behoefte van de zoekende mens, zul je meer traffic krijgen via search. Ook het SEO-optimaliseren van artikelen zal op termijn meer bezoekers trekken.
2: Verhalen herhaald distribueren via social media
Een verhaal is pas gepubliceerd als het ook gedeeld is via social media. Maar dat doe je niet één keer en klaar. Het herhaald inplannen van bestaande content, trekt over een langere periode meer traffic.
3: Succesvolle, tijdloze verhalen opnieuw distribueren via social media
Heb je goede evergreen content die tijdloos van aard is, en eerder veel bezoekers binnen bracht? Plan zulke verhalen periodiek in.
4: Content verspreiden via de persoonlijke kanalen van medewerkers en brand ambassadors
Focus niet alleen op de kanalen van je eigen merk. Maar gebruik ook de persoonlijke social media accounts van medewerkers en aan jouw merk gelieerde brand ambassadors om content te distribueren.
5: Verhoog de hoeveelheid pagina’s per bezoek
Je wilt dat bezoekers meer pagina’s lezen. Dus zorg dat er wordt gewerkt aan interne links en toon gerelateerde artikelen bij content rondom hetzelfde thema of bedoeld voor hetzelfde doelgroepsegment.
6: Maak interne content banners
Heb je goede dossier pagina’s? Of Long reads? Maak dan je eigen banners om content aan te prijzen.
7: Adverteer via social media
Reken je alleen op organisch bereik? Je kunt af en toe content promoten bij een grotere (target)doelgroep om ook buiten je vaste volgers om content aan te prijzen.
8: Start met SEA en kijk goed naar je adwords
Op zoektermen waar al veel organisch verkeer binnenkomt, kun je ook Search engine Advertising inzetten. Doe dat niet alleen rondom de marketing van je merk, maar ook voor de marketing van je content.

Zorg voor meer succes met e-mail

E-mail is een van je belangrijkste owned kanalen. Het is de meest kostenefficiënte manier om content naar lezers toe te brengen en de nieuwsbrief is de basis bij het opbouwen van relaties.

9: Verhoog de frequentie van de nieuwsbrief
Verstuur je geregeld een nieuwsbrief? Zorg dat de meeste van je gepubliceerde artikelen een plek krijgt in je nieuwsbrief, en verhoog desnoods de frequentie.
10: Experimenteer en test
Experimenteer met andere verzendtijden, wees creatief met onderwerpregels en voer A/B testen uit. Leer wat werkt voor een hogere Open Rate en Click Through Rate.
11: Maak een pop-up met nieuwsbrief aanbod
Werk aan meer abonnees door je nieuwsbrief aan te prijzen. Zorg dat er een call to action in de side bar van de website staat of maak een pop-up.
12: Vraag je abonnees om zich in te schrijven
Vraag je vaste abonnees, die zich nog niet hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief om dat alsnog te doen.
13: Vraag oud-abonnees of ze zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief
Out of sight, out of mind? Wel nee. Vraag oud-abonnees of ze zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief en haal de banden weer aan (let op AVG).
14: Segmenteer voor meer relevantie
Laat gebruikers zelf kiezen welke content ze niet willen mislopen en zorg ervoor dat nieuwsbrieven worden afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren. Zo verhoog je het gebruik en de traffic uit e-mail.
15: Stuur nieuwsbrief reminders aan non-openers
Stuur een reminder aan alle nieuwsbrief gebruikers die hun nieuwsbrief niet hebben geopend. En haal mensen die jouw nieuwsbrief nooit openen uit je mailbestand. Dan krijg je betere inzichten over het gebruik van je actieve nieuwsbrief-abonnees.
16: Maak een geautomatiseerde onboarding
Heb je nieuwe nieuwsbriefabonnees geworven? Zorg dat er via marketing automation een goede on boarding plaats heeft, zodat je nieuwe gebruikers direct een goed beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten.

Nieuwe abonnees werven

Zorg dat je de drempel om abonnee te worden zo laag mogelijk maakt. Stuur niet alleen op een papieren jaarabonnement, want die drempel is vaak te hoog, maar zorg dat er stappen tussen zitten, zodat nieuwe gebruikers kunnen groeien in de zakelijke relatie.

17: Geef nieuwe lezers geregeld toegang tot premium content (dynamische paywall)
Digitale abonnees converteren beter als ze geregeld zien wat de meerwaarde is van premium content. Toon nieuwe bezoekers geen dichte deur, maar experimenteer met een poreuze of dynamische paywall.
18: Laat niet-abonnees zich inschrijven voor premium content
Maak van anonieme bezoekers inschrijvers, zodat je hun gebruik kunt monitoren en de consumptie van artikelen kunt stimuleren. Met je beste verhalen kun je ze overhalen om daarna door te groeien naar abonnee of lid.
19: Verbind je opnieuw met oud-abonnees
Vraag oud-abonnees of ze interesse hebben in een proefabonnement, of een gratis inschrijving. Zorg dat je banden weer aanhaalt.
20: Vraag Proefabonnees of ze tevreden zijn
Zorg dat je (ruim) voor het aflopen van de proefperiode contact opneemt met proefabonnees om te vragen of de content ze bevalt alvorens ze een regulier (digitaal) abonnement aan te bieden.
21: Vraag opzeggers waarom ze weggaan
Vraag aan (proef)abonnees die opzeggen of niet verlengen via een enquête wat de de belangrijkste redenen zijn om af te haken.
22: Geef nieuwe abonnees iets extra’s
Wanneer haken de meeste abonnees af? Na 9 maanden, of na 1,5 jaar? Zorg dat nieuwe abonnees vlak voor het grootste afhaakmoment iets extra’s krijgen: gratis toegang tot een event, een meet & greet met de redactie, een cadeau, een gratis webinar, boek, whitepaper of special.

Zorg dat je vaste lezers behoud

Retentie is misschien net zo belangrijk als het binnenhalen van nieuwe gebruikers. Bestaande abonnees zijn goud waard, en daar mag je best wat extra’s voor doen.

23: Bedank bestaande abonnees
Laat je bestaande abonnees weten hoe belangrijk hun steun is. En maak duidelijk dat zonder hun steun jouw merk niet kan bestaan.
24: Geef trouwe abonnees iets extra’s
Stuur ze een kaartje als ze 5 jaar abonnee zijn. Of een bos bloemen als ze 10 jaar abonnee zijn of kijk bij punt 22.
25: Bestaande abonnees vragen naar hun behoefte
Zorg dat bestaande abonnees zich gehoord voelen en vraag ze waar hun behoefte liggen. Dat kan via een enquête of nodig ze uit voor een rondetafelgesprek.
26: Betrek trouw lezers bij de redactievoering
Vraag aan vaste lezers wat ze graag willen zien en lezen en betrek ze bij verhaal ideeën.
27: Organiseer kleine events voor trouwe lezers
Denk aan een rondleiding, een meet&greet met de redactie, een kijkje achter de schermen, een lezing of een presentatie van een populaire columnist.
28: Geef vaste lezers korting
Geef trouwe abonnees of leden voordeel. Dat kan voorrang zijn op events of korting op e-learning, bij webinars of in de webshop. Maak deals met adverteerders om voordeelacties te ontwikkelen. Win-Win.
29: Breng vaste lezers samen
Bestaande abonnees delen vaak dezelfde interesses. Breng ze samen in een community, forum, een besloten groep op social media of chatplatforms zoals twitch of discord.

Een andere kijk op verdienmodellen

Alleen maar sturen op nieuwe abonnees voor print wordt steeds lastiger. Daarom is het raadzaam om andere verdienmodellen te onderzoeken. Dat kan een abonnement-light zijn of een andere vorm van of dienstverlening naar gebruikers toe.

30: Starten met e-commerce
Begin een webshop. Dat kan op een hele laagdrempelige manier via productomschrijvingen, recensies, of trend verhalen in combinatie met affiliate marketing.
31: Ontwikkel e-learning
Je kunt in samenwerking met experts (of op basis van bestaande content) trainingen, cursussen of workshop ontwikkelen en vermarkten. Dat kan in de vorm van een webinar via Zoom tot een open source e-learning platform.
32: Start een betaalde nieuwsbrief
De meest makkelijk vorm van abonnement-light is een betaalde nieuwsbrief met premium content via platforms als substack, Getrevue of een plug-in van wordpress.
33: Starten een betaalde podcast
Ook veel podcastplatforms hebben nu de mogelijkheid om luisteraars te laten betalen voor een abonnement.
34: Begin een event
Organiseer een event met kaartverkoop. Dat kan een ‘live’ interview zijn, een presentatie, een lezing of een college. Zaal huur te duur? Maak er een digitaal event van!
35: Boeken, specials, white papers
Denk na over het slim recyclen van bestaande content door het op een andere, meer duurzame manier uit te geven. Denk aan boeken, specials en white-papers (digitaal, via betaalde download). Hier liggen kansen voor wat meer tijdloze content.
36: Crowd funding
Voor de financiering van innovaties, grote projecten of wilde plannen kun je vragen om extra steun via crowd funding. Vraag je vaste abonnees en bezoekers aan je site om een extraatje en betrek ze bij de ontwikkelingen van de innovatie.
37: Vermarkt je expertise in dienstverlening
Jouw redactieleden zijn experts in hun veld. Je kunt hun expertise vermarkten in de vorm van consulting, of relatiebemiddeling.

Meer doen met adverteerders

Veel mediamerken zien hun advertentie-inkomsten teruglopen. De hoogste tijd om de dienstverlening naar adverteerders uit te breiden en meer te bieden dan alleen lege advertentiepagina’s of banners.

38: Verkoop je gebruikersdata
Nee, geen persoonlijke gegevens. Maar inzichten uit data-analyse, lezersonderzoek en gebruikersbehoeften kun je beschikbaar stellen aan adverteerders.
39: Roep een lezerspanel in het leven
Breng vaste lezers bij elkaar en laat ze producten van adverteerders testen en geef de feedback door aan adverteerders.
40: Start met branded content of native advertising
Adverteerders willen graag samenwerken met de redactie om content in opdracht te laten maken.
41: Custom publishing in opdracht van derden
Waarom alleen uitgeven voor je vaste abonnees? Maak van je redactievoering een dienst voor derden. Maak een special voor een van je adverteerders. Of verkoop je bestaande content door aan andere platforms.

En dan als laatste: terug naar de basis

Waartoe zijn mediamerken op aarde? Omdat ze relevant en onmisbaar zijn. Is dat bij jouw mediamerk ook zo?

42: Maak steengoede content
En als laatste. Vergeet niet waarom gebruikers betalen voor content. Omdat het van waarde is, uniek is en van een hoge kwaliteit.

25 januari start de Masterclass digitale transformatie voor mediamerken


Op zoek naar meer inspiratie? Op 25 januari start de nieuwe editie van de Masterclass over strategie en digitale transformatie, speciaal ontwikkeld voor hoofdredacteuren, uitgevers en communicatie-eindbazen die meer willen weten over de digitalisering van het vak en hoe daar strategisch mee om te gaan. De Masterclass bestaat uit 6 sessies van 3 uur in Amsterdam. Leer meer via Masterclass Bladendokter

0 replies on “42 ideëen voor meer succes voor mediamerken in 2023”