Op maandag 31 mei heeft de Ondernemingsraad van Hearst Netherlands na uitvoerig beraad een positief advies uitgebracht over de voorgenomen reorganisatie van het bedrijf. Dit betekent dat er afscheid genomen wordt van verschillende titels, waarover Esquire en uitgeefactiviteiten, waaronder Hearst Create (het interne contentmarketing bureau).
Marscha Krouwel, Country Manager Hearst Netherlands: “Dit is een impactvolle, maar noodzakelijke operatie, zeker omdat bepaalde trends in de markt in een stroomversnelling zijn geraakt. Met een gestroomlijnd en sterk merkportfolio bouwen we aan een toekomstbestendige organisatie. De komende maanden voeren we deze reorganisatie door. Onze organisatie gaat zich daarbij richten op het produceren van mooie producten om onze klanten optimaal van dienst te zijn.”
Pandemie en veranderende eisen consument en adverteerder
De belangrijkste reden voor de reorganisatie is de combinatie van eerder ingezette veranderingen in consumentengedrag, behoeften van adverteerders en mediaconsumptie. Deze ontwikkelingen zijn versneld door de Corona pandemie. Om aan de veranderende eisen van consumenten en adverteerders te kunnen voldoen, moet Hearst Netherlands transformeren.
Meer ‘brand’ focus
Een belangrijk doel van de reorganisatie is het creëren van meer brand focus. Dit zal voornamelijk worden bereikt door het terugbrengen van het aantal merken. Na de reorganisatie zal Hearst Netherlands stoppen met de publicatie van 7 van de 20 merken die momenteel worden uitgegeven:
Beëindiging van de uitgeeflicentie
Hearst stopt het uitgeven van de licentie-titels
- Vogue
- Vogue Living
- Glamour
- ElleEten.nl
Merken van Condé Nast
Condé Nast, de merkeigenaar van Vogue, Vogue Living en Glamour, is voornemens de uitgave van deze merken in Nederland voort te zetten met een nieuwe partner. Wie dat zal zijn, is nog onbekend.
Beëindiging van de uitgeefactiviteiten
Er komt een einde aan de volgende merken en uitgeefactiviteiten, waaronder Hearst Create, het contentmarketing bureau van Hearst, waar content werd gemaakt in opdracht van partners.
- Esquire
- Designer Vintage (gesprekken voor een mogelijke overname worden nu gestart)
- Fiscalert (inmiddels voldoende kandidaten voor een overname, gesprekken worden nu gestart)
- Hearst Create (alleen de uitgeefactiviteiten voor KLM worden voortgezet)
Dit zijn de merken die overblijven
Het nieuwe brand portfolio van Hearst Netherlands ziet er als volgt uit:
1. Quote
2. Quest
3. National Geographic
4. National Geographic Traveler
5. ELLE
6. ELLE Decoration
7. Cosmopolitan
8. Harper’s Bazaar
9. Women’s Health
10. Men’s Health
11. Runner’s World
12. Bicycling
13. JAN