In Saoedi-Arabië worden Harper’s Bazaar Saudi en Esquire Saudi geïntroduceerd. Het zullen de eerste internationale luxe mode- en lifestylemagazines zijn die in het land verschijnen. Beiden zijn in maart verkrijgbaar bij hotels, salons en kiosken.
De Arabische markt is een interessante markt voor lifestyle magazines. De bevolking in Saudi-Arabië is een van de jongste ter wereld, twee derde van de bevolking is onder de 35 jaar.
Arabische licenties
Harper’s Bazaar Arabia bestaat al sinds 2007, maar nu komt er dus een magazine speciaal voor Saudi Arabië. Ook Esquire Middle East bestond al langer, sinds 2009. De beide edities voor Saudi-Arabië zullen tweetalig worden uitgegeven, door een redactieteam van ITP Media Group in Riyad. ITP omschrijft de komst van Bazaar Saudi als de start van een nieuw hoofdstuk. Er zijn verschillende mode- en lifestylemagazines beschikbaar in Saudi-Arabië, zoals Rjeem en Sayidaty. Ook Popsugar, Wired, Cosmo en Grazia hebben extensies in het Midden Oosten.
Covermodel en Prinses
Prinses Noura bint Faisal Al Saud, een vooraanstaand lid van de Modecommisie van het Ministerie van Cultuur van Saudi-Arabië en achterkleindochter van de koning, staat op de cover van de eerste editie van Harper’s Bazaar Saudi. De prinses zegt in een interview op Arab News: “Ik ben enthousiast dat het publiceren over mode in het Koninkrijk kansen biedt voor schrijvers, fotografen, stylisten en grafisch ontwerpers.” Ze noemt de glossy een sterk platform waarop ‘home grown’ talent zich kan manifesteren en waarbinnen culturele uitwisseling kan worden gestimuleerd.
Saudi-Arabië wil moderniseren
Saudi-Arabië heeft de ambitie om op sociaal, cultureel en economisch gebied te moderniseren, in het kader van Vision 2030. Sue Holt, managing director van ITP Media Group Saudi zegt: “Als ITP Media Group zijn we enorm trots om deel uit te maken van deze historische beweging in een van ’s werelds jongste en snelst evoluerende landen. Het is een absolute eer om de creatieve mensen daar via onze media te kunnen presenteren.” Harper’s Bazaar Saudi en Esquire Saudi zullen de ontwikkelingen die het land doormaakt ook naar voren laten komen in de edities, maar zullen ook vasthouden aan de diepgaande rapportages waar beiden bladen om bekend staan.
Exclusieve lancering en VIP-edities
Bij allebei de bladen zal er een sterke nadruk liggen op digitale platforms, zodat er aan de gebruiksbehoeftes van hun doelgroep voldaan wordt. De print edities zullen beschikbaar zijn bij geselecteerde hotels, salons, spa’s en in belangrijke kiosken. Ook komen er speciale, seizoensgebonden VIP-edities gemaakt. De lancering zal gepaard gaan met een aantal exclusieve privé events door het jaar heen, zoals luxe VIP-soirées, gehoste diners en praktische workshops gegeven door experts uit de mode-industrie van over de hele wereld.
Tekst: Tessa Houben, Beeld: de eerste cover van Harper’s Bazaar in Saudi-Arabië.