Snippet media, het bedrijf van Barbara van Erp, stopt met de online magazines Me-to-We en Mynd. “We wilden van Me-to-We en Mynd af omdat we een volle focus willen hebben op Saar Magazine”, zegt Van Erp.
Het succes van Saar staat aan de wieg van deze beslissing. Saar.nl startte vijf jaar geleden als online magazine. Inmiddels ontvangt het platform maandelijks 250.000 bezoekers. In maart 2022 startte Van Erp, samen met Femke Sterk en de inmiddels overleden Els Rozenbroek, een podcast. Deze heeft inmiddels 35.000 vaste luisteraars. Ook verschijnt Saar al sinds 2018 in print. Het magazine heeft – mede dankzij het succes van de podcast – het afgelopen jaar veel nieuwe abonnees erbij gekregen: van 8.500 naar 13.000. Bovendien lanceerde Saar in 2022 cursussen voor haar gebruikers. Er zijn er inmiddels 5.000 van verkocht. “Het gaat met Saar super, super goed, tegen alle trends in”, zegt Van Erp trots.
Thuis geen jonge kinderen meer
Van Erp besloot begin december 2022, samen met haar collega’s van Snippet Media, om de andere media merken binnen het bedrijf af te stoten. Van de succesvolle titel voor puber-ouders, ‘T’is hier geen hotel’, was al eerder afscheid genomen. En voor Me-to-We, een online magazine voor jonge ouders, werd een nieuwe koper gevonden. “Me-to-We is bijzonder populair, het wordt echt goed gelezen. Maar het in de lucht houden kost ook aandacht en tijd. Het is zonde om zo’n slapende reus langzaam dood te zien gaan”, legt Van Erp uit. “Wat bovendien meespeelt is dat wij niet langer de ouders zijn van jonge kinderen.”
Me-to-We gaat naar Kompas Publishing en Family Blend
Door Me-to-We te verkopen zou het in betere handen weer verder kunnen groeien. “We zaten er al een jaar tegen aan te hikken en hebben uiteindelijk de knoop doorgehakt.” Een koper werd gevonden bij Kompas Publishing en Family Blend, een uitgever die gespecialiseerd is in content over zwangerschap, baby’s en jonge kinderen, dezelfde uitgever die eerder dit jaar ook Kek Mama overnam van DPG Media.
’Alle ballen op Saar’
Ook Mynd magazine gaat verdwijnen. Snippet Media gaat de content over zingeving en psychologie hergebruiken voor Saar. “Nu wordt het alle ballen op Saar”, zegt Van Erp. “We hebben de begroting voor volgend jaar op nul euro advertising gezet. We willen gewoon leven van de consumenten-inkomsten. We willen mooie dingen maken voor de 50+-vrouw. Voorheen was ik wel eens zeventig, tachtig procent van de tijd toch kwijt aan sales. Met alleen Saar zijn we een kleine organisatie die alleen maar bezig is één merk.”