Bij WPG uitgevers krijgt het special interest merk Yoga Magazine, Yoga TV en Yoga online een nieuwe naam en een nieuwe thuisbasis: Yoga by Happinez. De redactie van Happinez lijft het in en brengt het Yoga merk als nieuwe extensie. Hoofdredacteur van Happinez, Eveline Helmink vertelt waarom.
Waarom moest Yoga magazine als apart merk wijken?
‘Onze opdracht was niet om Yoga Magazine als apart merk te laten wijken, maar om het toekomstbestendig te maken. Het magazine had het lastig in de huidige tijdschriftenmarkt als titel in de losse verkoop, ook vanwege de lage verschijningsfrequentie van vier keer per jaar. Ook was voor lezers en kopers de relatie met het online platform niet altijd even helder, terwijl het Yoga TV-platform met meer dan 20.000 actieve gebruikers en een aanbod van ruim 400 lessen, de beste Nederlandstalige docenten en tal van stijlen en smaken het leidende merk in deze markt is. Wij hebben ervoor gekozen om één duidelijk verhaal neer te gaan zetten met de extensies Yoga Magazine, Yoga TV en Yoga Online onder eenzelfde naam: Yoga by Happinez.’
Kun je iets vertellen over het ‘overname’ proces?
‘De redactie van Yoga Magazine was klein. De vraag om Yoga onder onze hoede te nemen, was dan ook mede ingegeven door de brede scope aan specialismes en ervaring die we binnen het team Happinez hebben opgebouwd, bijvoorbeeld op het gebied van digital marketing, productie en digital art direction. Uiteindelijk werd het voor ons duidelijk, dat als we Yoga toekomst proof wilden maken, het merk de grootste kans had als we het helemaal op zouden nemen in de ‘machinerie’ van Happinez en volledig in ons hart zouden sluiten. Bovendien kan Yoga by Happinez meeliften op de merkautoriteit van het veel grotere Happinez. Yoga by Happinez blijft verder echter wel een apart label, met eigen leden, een eigen identiteit en eigen merkwaarden.’
Sluit Yoga goed aan bij de merkpositionering van Happinez?
‘De yoga-filosofie en de bijhorende lifestyle heeft absoluut overlap met thematiek waar Happinez ook aandacht aan besteedt. Het maakt in zekere zin de trilogie ‘body, mind & soul’ compleet, omdat je via het online platform de rijkdom van yoga ook echt kan ervaren. Maar de keuzes die we gemaakt hebben, zijn er vooral op gericht om het merk Yoga steviger te positioneren, en minder vice versa. Happinez staat als merk an sich al stevig genoeg zoals het is.’
Yoga was allang geen magazine alleen, en met Yoga TV natuurlijk super crossmediaal. Is dat ook een aanwinst voor Happinez?
‘Ja, we ervaren het als een aanwinst. Het produceren van audio en video hebben we bijvoorbeeld echt flink kunnen opschroeven en die expertise stroomt ook weer terug naar Happinez. Bovendien kiezen we voor Yoga expliciet voor het ‘online membership first’-model, waarbij print ondersteunend is aan de online propositie. Daar mee verder experimenteren en de best practices vertalen naar het hele portfolio, zou een aanwinst zijn voor elk merk dat nog (deels) van print afhankelijk is.’
Hoe ga je het nieuwe merk Yoga by Happinez succesvol maken?
‘Er komt dit voorjaar een grote awareness campagne rondom Yoga by Happinez om ons online platform te introduceren bij een breder publiek dan de huidige gebruikers. Daarbovenop zit er natuurlijk veel potentie in het publiek van Happinez en cross-selling tussen de twee merken. En ook hier geldt dat de bundeling van marketingexpertise uit beide teams de nodige slagkracht en groei zal geven. Achter de schermen boeken we hier nu al de eerste resultaten. In de communicatie kiezen we nog nadrukkelijker voor het onderscheidende vermogen van Yoga by Happinez, namelijk de beste Nederlandstalige docenten en de veelheid van niveaus en stijlen, met wekelijks een nieuw aanbod en vier keer per jaar een prachtig magazine thuisbezorgd waarmee je de wereld van yoga je eigen kunt maken.’