Margriet, Happinez en Vrij Nederland winnen de Mercurs 2022

Mercurs 2022

De belangrijkste prijzen van de magazine mediabranche zijn weer uitgereikt. De Mercurs werden door een vakjury, in drie categorieën prijzen, toegewezen aan Margriet, Happinez en Vrij Nederland.

De uitreiking vond, in aanwezigheid van ruim 300 magazinemakers, plaats tijdens de Mag Inspiration Day in B. Amsterdam. De vakjury, onder voorzitterschap van Arno Kantelberg, was onder de indruk van het niveau en de passie waarmee het vak wordt bedreven.

  • Vrij Nederland won de Mercur voor de beste reportage van het jaar over armoede
  • De Mercur Artdirection van het Jaar was voor Happinez
  • En het weekblad Margriet won de Mercur Magazinemerk van het Jaar

Margriet is magazinemerk van het jaar 2022

Margriet heeft – onder leiding van de nieuwe hoofdredacteur Helene van Santen – een nieuwe koers en manifesteert zich als een crossmediaal merk voor de 60+ vrouw. Waar veel bladen willen verjongen, doet Margriet het tegenovergestelde. Uit het jury rapport: ‘Met overweldigend succes: onder andere in het merkbereik (print en online + 24%), een stabiel abonneebestand, toename losse verkoop, online resultaten (+163%) en spectaculaire cijfers in (B to B) omzet. De jury beseft dat je als groot merk met een nieuwe koers veel hebt te verliezen. De prestatie die Margriet heeft geleverd is geweldig vakwerk, zowel in print als online, en dat maakt de Mercur Magazinemerk van het Jaar dik verdiend.’

Beste Art directie van 2022 is van Happinez

Happinez is veel meer dan een magazine. Het merk heeft ook een succesvolle online aanwezigheid, e-learning en een winkel vol producten. Onlangs lanceerde het een set tarotkaarten, geheel in de stijl van het merk. Uit het juryrapport: ‘Bij alles wat Happinez maakt zijn elegantie, warmte en gelaagdheid leidend. Dat voeren ze op een consequente manier door in alles wat ze maken, van het tijdschrift tot de door Happinez zelf geproduceerde productlijnen. Alles moet een goed gevoel geven, mooi zijn en ergens voor staan. Happinez heeft goud in handen. Het merk bewijst al jaren dat ze voor een specifieke doelgroep hele mooie producten maakt. Onder de merkparaplu is over alles nagedacht, tot in de kleinste details. Ook met de talrijke extensies weet Happinez de trouwe fanbase in het hart te raken, zoals in dit geval met de Tarotbox en de bijbehorende producten. Vormgeving staat op het allerhoogste plan, award-waardig!’

Mercurs 2022 Happinez Art directie

Vrij Nederland wint: Mercur voor beste reportage van 2022

Ongelijkheid is het grootste en meest urgente probleem van de huidige tijd. Het is merkbaar op alle terreinen en voor iedereen. Reden voor Vrij Nederland om verdelingsvraagstukken hoog op de journalistieke agenda te plaatsen, en het resultáát van die slecht verdeelde welvaart – de armoede – in kaart te brengen. De reportages van journalist Jonah Falke en Ffotograaf Desiré van Berg zijn als reeks artikelen verschenen in Vrij Nederland. Alle verhalen zijn ingesproken, er is door Peter Wollring een videoreportage gemaakt en de reportages zijn gebundeld in een boek van de nieuwe Uitgeverij Vrij Nederland. De jury was unaniem: ‘Dit is de onbetwiste winnaar van de Mercur Reportage van het Jaar 2022. “Het verschuift je wereldbeeld, wij maken dit hopelijk niet mee.” “Ik bleef er nog lang over nadenken.” Een klassieke reportage, met intensieve research als grondslag. Het maakte diepe indruk op de jury.’

0 replies on “Margriet, Happinez en Vrij Nederland winnen de Mercurs 2022”