Er komen steeds meer AI tools op de markt voor bladenmakers. Ook voor vormgevers en beeldredacteuren biedt artificiële intelligentie ondersteuning in het werk op de redactie. En dan hebben we het niet alleen over het genereren van illustraties of foto’s. In dit overzicht zetten we alle tools voor beeldbewerking en creatieve generatie op een rij.
Foto’s verbeteren
Iedereen kent de situatie wel dat een aangeleverde foto van een te lage kwaliteit is. Als je de resolutie van foto’s wil vergroten, zijn er verschillende tools die dit kunnen. Het wordt ‘upscaling’ genoemd. Hoe werkt het? Een foto bestaat uit pixels. Elke pixel is ingekleurd en gezamenlijk vormen al die kleurvlakjes het beeld. Hoe hoger de resolutie, hoe meer pixels een foto bevat. Verschillende ‘upscaling-tools’ kunnen op basis van een bestaande foto de hoeveelheid pixels vergroten en deze worden door AI ‘ingekleurd’ volgens het voorbeeld van het origineel. Zo verhoog je met een druk op de knop de resolutie van een afbeelding.
Verschillende tools zijn: StockPhoto’s Upscaler, VideoProc Converter AI, PiktID, GigaPixel, Vance Ai, Upscale.
Portretten oppoetsen
Vaak krijg je een portret aangeleverd bij een interview of een column. Waar wat doe je als de foto niet goed genoeg is en er geen geld of tijd is om een fotograaf naar de persoon in kwestie te sturen? Dan kun je AI inzetten om van een saaie portret foto (of nog erger, een vakantiefoto of slechte selfie) een studiowaardig portret te maken. Er zijn ontzettend veel tools beschikbaar die tegen lage kosten portretfoto’s beter maken. Belichting, compositie, zelfs kleding en achtergronden kunnen worden aangepast. AI maakt van elke selfie een professionele fotoshoot-foto.
Verschillende tools zijn: Better Pic, Headshot Pro, Headshot Kiwi, Aragon AI, AI Suit Up.
Modellen zoeken en fotoshoot organiseren
In de wereld van de mode is het allang niet meer nodig om voor een shoot modellen te boeken en een photoshoot te organiseren. Zoek je een model? Dan ga je naar een AI modellenbureau vol (niet in het echt bestaande) personen. Van jong tot oud, van donker tot spierwit, van gewoontjes tot bloedmooi. Een goede bron is Generated Photo’s. Of je zoekt het hoger op en boekt een virtueel topmodel bij The Clueless. Wil je een photoshoot organiseren? Dan kun je als maker je designer tas over de schouder van een paspop draperen, of je trekt zelf je jurk aan, neemt een pose aan. AI modellenbureaus gebruiken jouw foto’s en maken er gelikte photoshoots van, compleet met achtergrond en avatar naar keuze.
Bekende AI modellen en stylingbureau’s zijn: AI Model Agency, Detail AI Model Agency, Deep Agency of Botika.
Stockfoto maken in Adobe Firefly
Het kan soms eindeloos duren voordat je de perfecte stockfoto hebt gevonden. Bijvoorbeeld van een mensbeeld in een bepaalde situatie, of van een stilleven in precies de juiste kleurstelling. Je kunt als beeldredacteur veel tijd besparen door deze stockfoto’s zelf te genereren. Het beeld dat je in Adobe Firefly kunt genereren is opvallend goed. Let er wel op dat je in de settings voor het genereren van een foto (en dus niet een illustratie) kiest. Adobe maakt gebruikt van zijn eigen grote database aan stockfoto’s om een eigen AI te trainen op het genereren van beeld. Inmiddels is de kwaliteit van de AI-foto’s bijna niet van echte foto’s te onderscheiden. Het maken van een AI foto kost minder tijd dan het eindeloos zoeken in de beeldbanken.
Zo maak je een goede prompt voor het generen van beeld
Net als bij het genereren van tekst, is de inhoud van een goede prompt belangrijk bij het genereren van beeld. En het maakt niet uit of je beeld genereert in ChatGPT, in Midjourney, in Microsoft Co-pilot, Google Gemini, in Adobe Express, Firefly of in Canva. Een goede prompt is lang en uitgebreid en moet de volgende elementen bevatten:
- Schrijf gedetailleerd over het onderwerp
- Beschrijf je compositie (denk aan het verschil tussen een drone shot en een close-up)
- Benoem de belichting (natuurlijk licht, studio licht, schemer, tegenlicht, etc)
- Beschrijf de achtergrond in detail
- Benoem de kleuren die je terug wilt zien
- Beschrijf de emotie of de sfeer die je wilt zien
- Beschrijf goed de stijl die je terug wilt zien (hyperrealistisch als een foto, als een vector illustratie met simpele kleurvlakken, als een olieverfschilder in de stijl van het impressionisme, of als een cartoon in de stijl van The New Yorker, etc.)
Voor het maken van deze illustraties in Midjourney heb ik de volgende prompt gebruikt: Maak een illustratie van een vrouw in een knusse woonkamer. Je ziet de vrouw in de voorgrond, ze zit op een bank en leest een magazine. In de achtergrond is een raam waar natuurlijk licht door valt. De illustratie is hyperrealistisch als een foto. Maak het beeld romantisch en benadruk de sereniteit van het moment. Gebruik warme kleuren.
Logo’s maken
Je krijgt de opdracht voor een nieuwe huisstijl en je zoekt naar inspiratie. Er zijn verschillende AI-tools, die je gratis helpen om logo-voorstellen te genereren. Deze tools vragen om een aantal randvoorwaarden, zoals industrie en mate van creativiteit. En dan krijg je na enkele minuten tientallen logo’s te zien. Deze zijn niet helemaal goed om direct te gebruiken. Dus zie het meer als schetsjes die je als ontwerper op ideeën brengt.
Verschillende tools zijn: Looka, Brandmark, LogoMakr, DesignHill, Hatchfull, TailorBrands.
Kleurcombinaties zoeken of kleurpaletten maken
Je wilt werken met een vast kleurpalet of je zoekt mooie complementaire kleuren voor een spread of een poster. Dan zijn er handige AI tools die je daarbij helpen. Vaak start deze zoektocht met het vaststellen van een aantal basiskleuren (bijvoorbeeld van de huisstijl van de klant) of de kleuren van het campagnebeeld. AI zoekt daar geweldige kleurcombinaties bij, zodat jij kunt kiezen uit allerlei suggesties voor een mooi palet. Een geweldige tool is: Khroma.co
Fonts kiezen
Het kan eindeloos duren voor je perfecte combinatie van lettertypes hebt voor bijvoorbeeld een kop en een boven- of onderkop, een intro of streamer. Er zijn zoveel fonts om uit te kiezen! Ook daar heeft AI een oplossing voor bedacht. Je kunt via de website van FontJoy een lettertype kiezen en daar toont AI een oneindige combinatie bij.
AI-tools zullen het werk van creatieve designers niet zo snel vervangen. Zie deze tools dus niet als een bedreiging, maar als hulp en een ondersteuning in je werk. AI-tools maken ontwerpers creatiever, slimmer en ze brengen een stuk efficiëntie in het werk. AI zal het werkveld in de creatieve industrie drastische veranderen, de komende jaren. Dus is het aan te raden om een open vizier te houden en te kijken hoe AI je kan helpen in je werk.
Heb je zelf een goede tip voor een AI-tool? Stuur mij een bericht via Instagram of LinkedIn? Team Bladendokter organiseert geregeld trainingen over AI op de redactie en heeft speciaal voor bladenmakers en vormgevers een training ontwikkeld van een halve dag, die helemaal ingaat op Ai voor beeld en ontwerp. Nieuwsgierig? Neem contact op.