Zo blijf je als mediamerk opvallen op social media

Een visuele identiteit is ontzettend belangrijk, wil je als mediamerk blijven opvallen in tijdlijnen op social media. De scrollende mensch op Facebook en Instagram ziet ontzettend veel content langskomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw foto’s en video’s er tussenuit springen? Hoe zorg je dat visuele content in de tijdlijnen ‘stopkracht’ krijgt?

Er zijn verschillende ontwikkeling die mediamerken hebben genoodzaakt om na te denken over de eigen visuele identiteit. De eerste heeft te maken met het overvolle medialandschap. In de tsunami aan content wordt het voor merken steeds moeilijker om gehoord en gezien te worden. Ook de algoritmewijzigingen maken het professionele uitgevers steeds moeilijk om organisch bereik te genereren onder hun volgers.

Betere herkenbaarheid

Een tweede aspect heeft te maken met herkenbaarheid. De concurrentie van andere mediamerken – maar ook van bedrijven en consumenten – is groot. Omdat veel merken voor hun bereik en engagement afhankelijk zijn van dezelfde platforms, is het steeds moeilijker om jezelf van andere mediamerken te onderscheiden. Consumenten die verschillende nieuwsmedia volgen, zien vergelijkbare berichten, koppen, foto’s en video’s in hun tijdlijnen. Niet alleen omdat er veel over dezelfde onderwerpen en trends wordt gepubliceerd, maar ook omdat veel mediamerken elkaars content ‘cureren’, of zelfs kopiëren. De scrollende, swipende en klikkende consument zal zich niet altijd meer realiseren via welke link hij of zij op welke plek terecht is gekomen.

Vorm- en beeldtaal

Op social media tijdlijnen kun je als mediamerk werken aan een betere herkenning van visuele content. Dat doe je door het ontwikkelen van een vorm- en beeldtaal. Het kiezen van zo’n taal gaat verder dan alleen een logo of een header op Facebook. De visuele taal is ondersteunend aan de positionering van een mediamerk en zorgt voor herkenbaarheid in het chaotische ümfeld van alle concurrenten. Het is een krachtig middel om content aan een bepaalde afzender te koppelen. De basis voor een vorm- en beeldtaal wordt gevormd door de art-directie van een mediamerk. Zo’n art directie zie je terug op de pagina’s van een magazine, in de vormgeving, in de gekozen kaders voor fotografie en illustraties, maar ook via de online en social mediakanalen. Een vorm- en beeldtaal moet een mediamerk over alle kanalen versterken. Neem zoiets ook echt serieus. Een slechte vorm- en beeldtaal zorgt voor een slechte uitstraling. En dat moet je als professioneel mediamerk niet willen.

Elementen uit een vorm- en beeldtaal

  • Vormtaal 
Dit gaat over het gebruik van logo, typografie, kolombreedtes, witruimte, uitlijning en kaders. Dat zijn vormelementen waaraan een mediamerk z’n herkenbaarheid ontleent. Denk aan een combinatie van typografie, kleur en vorm voor het gebruik op covers, in headers, in illustraties, in video-intro’s en op social media. Dit geldt voor zowel print, online en social. Soms wordt de term huisstijl gebruikt voor een vormtaal.
  • Beeldtaal 
Dat is het beleid rondom fotografie, video, illustraties en data-visualisatie, denk daarbij aan infographics. Een beeldtaal geeft richtlijnen over de kwaliteit van beeld. Dat is vooral van belang voor print, voor video en visuele social media als Facebook, Stories, Instagram en Pinterest. Je moet goed na te denken over welke sfeer er door de gekozen beelden tot stand komt.

LINDA. op Instagram

De punt van LINDA.

Een vormtaal kan heel goed een intentie of een lezersbelofte versterken. Neem bijvoorbeeld de dikke zwarte logo-letters van LINDA. (punt!) Toen LINDA. in 2003 werd gelanceerd kozen ze voor een opvallend dikke, kapitale letter. Dat in tegenstelling tot de meeste andere vrouwenbladen die een heel dun, of zwierig font hadden op hun covers. Het beeldmerk zegt iets over de intentie van LINDA.: stoer, uitgesproken en soms een tikje brutaal. Tip: Dit logo zie je terug op Instagram onder alle foto’s en in alle video’s van het mediamerk.

Happinez op Instagram

De warmte van Happinez

De keuzes voor fotografie en illustraties vormen de ruggengraat van een beeldtaal. Denk aan Happinez. Als je door verschillende edities van het magazine heen bladert en naar de foto’s kijkt, vallen de vele warme aardetinten op, aangevuld met natuurgetrouwe pasteltinten. Veel beelden hebben bovendien een warm licht, alsof elke foto bij een ondergaande zon is geschoten. De foto’s worden aangevuld met rijke, uitheemse illustratieve elementen zoals mandala’s en bloempatronen. Al deze beeld- en vormelementen laden de thematiek van dit merk. Tip: Happinez past op de Instagram tijdlijn alle foto’s aan op de look en feel van het nummer dat op dat moment in de winkel ligt. Elke maand krijgen bezoekers dus een andere sfeer mee.

The Lily

Nieuws in zwart, wit en neon

Nog sterk voorbeeld van een nieuw mediamerk, met een enorm sterke vorm- en beeldtaal is het Amerikaanse nieuwsmedium The Lily. The Lily is een sub-merk van The Washington Post dat zich richt op een jonge, vrouwelijke, hoogopgeleide doelgroep. Het merk bestaat alleen online en uitgangspunt in de conceptontwikkeling was een sterke en herkenbare art direction, die moet opvallen als lezers scrollen door hun tijdlijnen. Ze kozen voor de kleuren zwart en wit, met enkele kleuraccenten in felle neontinten. En alle nieuwsfoto’s worden bewerkt en krijgen illustratieve elementen mee, om zo tegenwicht te geven aan alle andere nieuwsfoto’s die er voor de consument beschikbaar zijn. Tip: Door als nieuwsmedium je beeldtaal heel serieus te nemen wordt er bij elke publicatie gewerkt aan de branding van het merk.

Refinery 29 met stockfoto's op Getty Images

Echte vrouwen op stock

Nog een voorbeeld van een merk met een heel goed foto- en beeldbeleid is het online millennial mediamerk Refinery29. Het merk heeft een Amerikaanse, Britse, Canadese en Duitse versie en is altijd te herkennen aan de vrolijke illustraties in hippe neon en pasteltinten. Nog opvallender is hun beeldbeleid. Ze tonen vooral modellen in en bij hun mode- en beautycontent die representatief zijn voor de echte, moderne vrouw. Je vindt op Refinery29 modellen in alle maten en van alle etnische achtergronden. Daarin zoeken ze soms zelf nadrukkelijk voor het extreme: modellen met een flinke afro, of knalroze geverfd haar. Vrouwen vol met tattoos en piercings. Maar ook vrouwen met littekens, sproetenkoppen, vetrolletjes, cellulose of een onregelmatig gebit. Dit is voor het mediamerk zelfs zo belangrijk dat ze in samenwerking met Getty images een stockfoto-serie zijn begonnen, getiteld: no excuses. Refinery29 wil daarmee een maatschappelijk standpunt innemen tegen het ideale en soms onrealistische vrouwbeeld dat in mode en media de boventoon voert. Tip: zorg dat je stelling neemt en beeldbeleid consequent doorvoert in al je uitingen.

Met een plan wordt alles beter

Naar mate mediamerken groter worden, moeten er steeds meer beslissingen genomen worden door steeds meer mensen. Hoe zorg je dat er over elke beslissing niet lang vergaderd hoeft te worden? Juist, door heldere keuzes te maken over je strategie. Bijvoorbeeld: identiteit en intentie. Daaruit volgen vanzelf consequenties. Hoe zien publicaties eruit? Hoe kan beeld en vormgeving deze identiteit versterken? Hoe gaan we om met stockfotografie? Hoe zorgen we voor een toegevoegde waarde (op wat er al is)? Een team dat goed ingewerkt is in de identiteit en de intentie van een mediamerk, maakt automatisch betere keuzes.

In dit overvolle medialandschap zijn thema’s als vertrouwen, loyaliteit, verbinding en relevantie belangrijk. Ze zeggen iets over de band tussen media en doelgroep. Wie deze band warm weet te houden, werkt aan een duurzame toekomst. Deze relatie is veel belangrijker dan losse verkoop, meer abonnees, groeiende bereikcijfers of meer volgers. Dat zijn immers logische gevolgen als de goede op een juiste manier is op- en uitgebouwd. Het managen van deze relatie zou een belangrijk onderdeel moeten zijn in het uitgeefproces. En daarbij spelen de identiteit, herkenbaarheid en de intentie van een mediamerk een grote rol. Beeld en vorm kun je heel goed gebruiken om als mediamerk je doelen te bereiken.

Photo by Kate Torline on Unsplash