Cosmopolitan lanceert eerste covermodel in Augmented Reality

Cosmo lanceert AR cover

Morgen lanceert Cosmopolitan in samenwerking met Huawei het eerste augmented reality-covermodel van Nederland. Covermodel en influencer Rianne Meijer (26) werd in een 3D-scanner omgetoverd tot 3D-animatie. Lezers kunnen met de speciaal ontwikkelde Cosmopolitan AR-app de cover in 3D ervaren. Door een telefoon over de cover te bewegen, komt covermodel Rianne Meijer tot leven.

Cosmopolitan hoofdredacteur Josephine Kay ziet dit unieke coverproject als kick-off en symbool van de digital-first strategie die ze bij Cosmopolitan implementeert. “We zien  dat het mediagebruik van millennials en Gen Z verandert. Dat biedt interessante kansen. Het betekent vooral dat er nog een hele wereld te verkennen is naast een printmagazine.”

de toekomst van print

Ze vervolgt: “Deze cover is een add-on voor onze lezer om te laten zien dat we bij Cosmo nadenken over de toekomst. Het thema van dit nummer is Women & Tech. We wilden met technologie het magazine verrijken. Er is nog zoveel mogelijk en over een paar jaar zien tijdschriften er misschien heel anders uit. Misschien stapt er wel een poppetje uit de pagina dat het artikel gaat voorlezen 😉.”

Voorlezen via Spotify

Maar er is meer nieuws. “Daarom hebben we vanaf dit nummer ook het luistermagazine gelanceerd. Drie artikelen kun je op Spotify beluisteren, mocht je geen zin hebben om te lezen. Dit is wat mij betreft gewoon een eerste leuke stap richting de digitalisering van print magazines. We investeren bij Cosmo in het future proof maken van ons merk. De Women & Tech editie met deze AR-cover past ook in dat plaatje. In samenwerking met technologiemerk Huawei hebben we iets neergezet wat nog niet eerder gedaan is in Nederland”, aldus Kay.

Qr-code, app en telefoon

Speciaal voor Cosmopolitan heeft het bedrijf AR-Producties deze bijzondere AR-cover ontwikkeld. Door de QR-code op de cover te scannen, kunnen lezers de Cosmopolitan AR-app downloaden. Door de telefoon over de cover heen en weer te bewegen, maakt de digitale cover plaats voor de 3D-cover waarin covergirl Rianne Meijer tot leven komt.

3D covermodel

Voorde 3D cover werd samengewerkt met Huawei en influencer Rianne Meijer.  Meijer is het boegbeeld van ‘generatie slashie’ en vertelt in deze editie van Cosmo over Instagram, haar carrière, online verantwoordelijkheid en de waarheid achter het perfecte plaatje.

AR in magazines

Cosmo heeft dan weliswaar de eerst AR cover in Nederland, toch is er door verschillende tijdschriften al flink geëxperimenteerd met technologie en print. Josephine kay: “Ik had een tijdje terug een augmented reality cover van de Amerikaanse National Geographic gezien. Op deze cover ging een zwemmer die was afgebeeld bewegen als je je telefoon ervoor hield. Dus dit wilde ik natuurlijk ook. Toen heb ik dat in de groep gegooid, en zijn we met Huawei in gesprek gegaan om te zien of ze dit samen met ons wilden gaan doen.” En zo geschiedde. Eerdere experimenten met bewegende covers werden al gedaan door Elle en The New Yorker.