Verplicht leesvoer voor iedereen die werkzaam is in de journalistiek of de media: het rapport ‘Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2019’ van Nic Newman. Dit wordt het jaar van paywalls, podcasts, de strijd tegen nepnieuws en het grote vaarwel van Facebook.
Nic Newman sprak met 200 uitgevers, CEO’s en digitale innovators voor de samenstelling van zijn jaarlijkse trendrapport. Een belangrijke focus in het rapport zijn inkomstenbronnen voor uitgevers. De trend van dalende oplages zet door en veel uitgevers zoeken naar nieuwe verdienmodellen. Hoewel de inkomsten uit online advertising stijgen, leidt de concurrentie met Google en Facebook – die doelgroepen veel efficiënter kunnen bereiken tegen veel lagere tarieven – niet tot voldoende groei. Vooral de zogehete ‘digital born’ uitgevers (zoals Buzzfeed) die met veel gratis content op hoge advertentievolume rekenden, vallen door de mand.
Alles achter een paywall
Dat betekent dat veel uitgevers, volgens Nic Newman, nu hun pijlen richten op directe inkomsten uit lezers. Een voorbeeld is Condé Nast die in 2019 de online content van alle titels achter een betaalmuur gaat plaatsen. Abonnementen (print, en online) vormen nu de belangrijkste focus voor het genereren van inkomsten voor 52% van alle ondervraagden. Gevolgd door display advertising (27%), native advertising (8%) en donaties of crowd funding (7%).
Google en Facebook
Ook in het genereren van een beter bereik kijken uitgevers in 2019 met een frisse blik naar het medialandschap. Facebook is uit de ivoren toren gevallen als belangrijke partner voor uitgevers, sinds de algoritme wijzigingen van vorig jaar. Google blijft voor veel uitgevers van groot belang. 87% van respondenten uit het rapport geeft aan dat Google zeer tot extreem belangrijk is voor uitgevers. Opvallend is dat Apple News met 43% als net zo belangrijk voor uitgevers wordt gezien, op de voet gevolgd door YouTube (eigendom van Google) met 42% en Instagram (eigendom van Facebook) met 31%.
Voice en audio
In het rapport bevestigt 75% van alle ondervraagden dat audio in 2019 weleens heel belangrijk kan worden. Dat heeft aan de ene kant te maken met de snel stijgende populariteit van podcasts. Om een voorbeeld te geven: The Daily, de podcast van The New York Times heeft maandelijks 5 miljoen luisteraars. En veel mediamerken hebben het voorbeeld gevolgd en zijn in de afgelopen maanden gestart met een podcast, of zijn van plan er binnenkort een te starten. De populariteit van podcasts ligt ook in het feit dat steeds meer mediaconsumenten gewend zijn om audio te streamen. En het feit dat Google, Apple en Spotify onlangs podcasts platforms zijn gaan faciliteren.
Aan de andere kant kijken de digitale innovators in de mediabranche ook naar de snelle adaptatie van smart speakers in huishoudens. De praatpalen van Google, Amazon en de stem assistent van Apple worden door steeds meer huishoudens gebruikt. Toch vinden uitgevers het moeilijk om er een zakelijke toepassing voor te vinden. Slechts 1% van gebruikers gebruikt z’n praatpaal om het nieuws te consumeren. Vergelijk dat met 64% van gebruikers die voice gebruikt om muziek af te spelen en 7% die voice gebruikt om het weerbericht te activeren.
Het rapport is uitgegeven door The Reuters Institute for the study of Journalism in samenwerking met de University of Oxford. Voor de samenstelling van het rapport sprak Nic Newman met 200 leiders in de media, journalistiek en op het gebied van digitale innovatie. lees het hele rapport hier.
Photo by Free Creative Stuff from Pexels