CEO Luc van Os verlaat Hearst

Luc van Os is vandaag afgetreden als Chief Executive Officer van Hearst Netherlands. Van Os werkte de afgelopen 24 jaar – waarvan 12 als CEO – voor Hearst Netherlands en haar rechtsvoorgangers Hachette Filippacchi Media en Quote Media. Er wordt geen nieuwe CEO aangesteld voor de Nederlandse tak van Hearst, uitgever van onder andere Elle, Vogue, National Geographic, Quest, Quote, Glamour, Harper’s Bazaar, Cosmopolitan, JAN en Men’s Health.

Onder Van Os’ leiding is Hearst uitgegroeid tot een van de grootste Nederlandse tijdschriftenuitgevers. Niet alleen haalde hij Harper’s Bazaar naar Nederland, hij bracht ook Hearst-titels die bij andere Nederlandse uitgevers in licentie werden uitgegeven, zoals Cosmopolitan en Esquire, onder bij Hearst Netherlands. In 2017 nam de uitgever de Nederlandse tak van Gruner+Jahr over, waarmee het de eerste onderneming binnen de tijdschriftentak van Hearst wereldwijd werd, die niet alleen Harper’s Bazaar en ELLE maar ook Vogue en Glamour onder één en hetzelfde dak uitgaf.

Een voorrecht

Luc van Os: “Acht jaar lang onderdeel te zijn van Hearst en deze onderneming als CEO van Hearst Netherlands te vertegenwoordigen was niet alleen een voorrecht maar ook een geweldige ervaring. We zijn in deze periode getransformeerd van een traditionele tijdschriftenuitgever in een onderneming met nieuwe inkomstenstromen: digitaal adverteren, events en andere aan de tijdschriftenuitgeverij gelieerde activiteiten zoals het creëren van branded content voor onze adverteerders op diverse platformen. Het uitgeven van tijdschriften is nog steeds de basis voor onze business, maar inmiddels bereiken onze merken meer mensen dan ooit door de digitale distributiemogelijkheden en de nieuwe diensten die we leveren.”

24 jaar is te lang

In zijn afscheidsinterview met Sander Schimmelpenninck van Quote vertelt van Os het volgende: “Ik vind zelf 24 jaar heel lang. En meer dan 10 jaar CEO is eigenlijk al te lang. ‎Ik wil graag ook nog wat anders doen.” Hij vertelt dat de grote klus van de overname van G+J en de integratie van de twee uitgeverijen is afgerond.

Geen opvolger

Ook vertelt hij tegen Quote over zijn opvolging: “Een echte opvolger krijg ik trouwens niet; Hearst heeft er voor gekozen geen nieuwe CEO aan te stellen. Lokaal komt er wel een ‘first in command’ maar dat zal Hearst eerdaags zelf bekend maken. Ik sta helemaal achter de richting die Hearst op gaat.”

De Boerderij

Luc van Os geeft aan het rustig aan te gaan doen. Helemaal van het toneel stapt hij niet. Een jaar geleden kocht hij een klein belang in Misset Uitgeverij, de uitgever van onder andere De Boerderij.