Steeds meer bladen starten met e-commerce

Elle en delicious. zijn sinds kort gestart met e-commerce. Elle verkoopt tassen en mode-items en delicious. heeft sinds kort een collectie met thee’s en jammetjes. We vroegen ook Happinez en Glamour naar hun ervaringen met e-commerce.

delicious_xl_pakketEen eigen foodlijn stond al lange tijd hoog op het verlanglijstje van delicious. De redactie zoekt altijd de beste ingrediënten voor en bij de lekkerste gerechten en delen graag met hun lezers de liefde voor eten. “Een eigen foodlijn met zorgvuldig geselecteerde, goede en lekkere food producten past binnen de missie van onze uitgever New Skool Media om onze klanten te helpen nieuwe ervaringen op te doen”, zegt hoofdredacteur Makkie Mulder.

Producten kiezen

Delicious is een intensieve samenwerking gestart met Food Experience Group . Zij zijn, volgens Mulder, een specialist in development, sales, promotie en distributie van premium foodproducten. Naast de Delicious. collectie verzorgen zij bijvoorbeeld ook de producten van Australian Homemade. Mulder: “Op basis van onze wensenlijst zorgt dit bedrijf voor de sourcing van onze producten, passend bij het brandbook van delicious. waarin de visie over ons merk, kwaliteit, productgroepen en leveranciers helder is geformuleerd.”

Proeven en bijstellen

De redactie van delicious. heeft een dikke vinger in de pap ten aanzien van het ontwerp van de verpakkingen en de samenstelling van de productgroepen en -smaken. “Op basis van vertrekpunten als smaak, kwaliteit en culinaire toepassing ontwikkelen we samen met Food Experience Group en de producenten onze producten. De lat ligt hoog, er wordt veel geproefd en bijgesteld totdat we de beste smaak, geur en structuur hebben. Net zolang totdat het product is zoals we het zelf willen kopen. Net als bij het tijdschrift gaat het om vorm, beeld en content”, aldus Mulder.

eerlijk en bijzonder

Ook het merendeel van de producten in de webshop van Happinez worden in opdracht van het magazine gemaakt. “Met de producten in de Happinez-webshop willen we de wereld met eerlijke en bijzondere producten een stukje mooier maken”, vertelt Esther Schulting, manager van de webshop. “Veel van onze producten worden voor en door Happinez ontworpen en geproduceerd, zoals onze Paisley sjaal, poef Lotus en Tree of Life, het merendeel van onze sieraden en de wanddoeken. Daarnaast kiezen we bestaande producten die bij ons passen, in samenwerking met kleine bedrijven uit binnen- en buitenland. We kiezen producten omdat ze bijvoorbeeld handgemaakt zijn, een goed doel steunen, gebruik maken van gerecyclede materialen, fairtrade gemaakt zijn, of omdat ze op een bijzondere manier tot stand zijn gekomen.”

webshop Happinez

Fulfilment

Naast het samenstellen van een goede collectie, is het ook belangrijk om het voorraadbeheer, de betaling en verzending goed te regelen. Dit wordt bij e-commerce fulfilment genoemd. Happinez laat de fulfilment van de webshop regelen door Active Ants, bekend van de Rabobank reclame waarin twee jongens op zoek gaan naar robots voor hun magazijn. Inmiddels zijn diezelfde robots druk in de weer met de oorbellen van Happinez. Delicious werkt met WIAL, de partij die ook de fulfilment doet voor de andere producten van New Skool Media zoals tijdschriften, specials en boeken.

Affiliate

De gloednieuwe webshop van de glossy Elle bevindt zich nog in de pilotfase. Elle werkt met het principe van affiliate marketing. De gekozen producten leiden naar de webshop van partners zoals De Bijenkorf, Scotch & Soda en Net-a-Porter. Elle krijgt voor elk verkocht item een fee. In principe is de shop een manier om merken en Elle-lezeressen samen te brengen en is dit dus een nieuwe vorm van adverteren.

webshop Glamour

Mini concept-store

De webshop van Glamour heeft weer een ander principe: namelijk om lezers met webshops en lezers zonder aan elkaar te koppelen. De webshop van Glamour verkoopt producten van lezeressen. Brand manager Anke de Jong: “Glamour wil daarmee de perfecte marketing & sales partner te zijn voor jonge vrouwen die een start-up hebben en een boost kunnen gebruiken, maar nooit het budget hebben om bij Glamour te adverteren. We gaven inspirerende jonge vrouwen al een platform in de rubriek ‘Generation Glamour’ en eigenlijk is de webshop hier een doorvertaling van. Aanbieders kunnen zichzelf melden bij Glamour en ook wordt er eindeloos gescout op kleine events, markten en social media. Op deze manier kunnen we deze inspirerende vrouwen toch helpen en tegelijk onze lezeres iets unieks bieden.”
Om commerciële relaties niet teleur te stellen mogen ook zij items verkopen, vult De Jong aan. Mits het een limited edition is en in Nederland alleen verkrijgbaar is bij Glamour. “Grote inspiratiebron voor onze store is conceptstore Collette in Parijs.”

Op Consignatie

De merken uit de webshop werken samen met Glamour op basis van consignatie. Dat betekent dat Glamour wel de collectie voert, maar niets inkoopt. Alleen als een item over de virtuele toonbank gaat, krijgt Glamour een fee. “Hierdoor lopen wij geen risico. In ruil hiervoor krijgt een merk veel aandacht onder een enorm interessante doelgroep: jonge vrouwen die graag online shoppen”, aldus De Jong. Op Glamour.nl kun je per aanbieder doorklikken op een persoonlijk profiel van het merk of de maakster. “Het assortiment in de webshop wordt samen met het merk of de maakster besproken en doordat de merken relatief klein zijn, kunnen we snel schakelen en inspelen op trends. De collecties veranderen ook veel zodat we steeds een nieuw interessant aanbod hebben voor de klanten.”
De Jong vertelt dat de redactie op dit moment nog de fulfilment doet. “Net zoals anders start-ups”, zegt De Jong. “Nu doen we ook de klantenservice nog zelf en dit heeft veel voordelen omdat we klachten en opmerkingen meteen kunnen oplossen. Hierdoor houd je contact met je klant, dit is erg belangrijk voor een webshop.”

Online bereik verzilveren

De Jong vertelt dat het voor het merk Glamour belangrijk is om overal te zijn waar de lezeres is. Dit doet het merk met print, online, social media, e-commerce en evenementen. “Het is voor de lezeres prettig dat ze de items die we op de redactie ‘cool’ vinden meteen kan kopen. Het is voor Glamour belangrijk om het enorme online bereik te verzilveren, een van onze antwoorden daarop is de Glamour Concept Store. Sinds kort is er een shopping stream op Glamour.nl toegevoegd, waar de lezeres continu verleid wordt om bij Glamour te shoppen. Online shoppen groeit nog steeds dus Glamour geeft de lezeres graag de kans om dit bij Glamour te doen.” De Glamour Concept Store bestaat anderhalf jaar en begint volgens De Jong een bescheiden winst te maken.

Positieve resultaten

Ook de webshop van Happinez draagt positief bij aan het bedrijfsresultaat. “We zijn de afgelopen tien jaar gegroeid van een handvol producten naar een paar honderd”, zegt Esther Schulting. De shop is belangrijk in het merkbeleid van Happinez. “We bieden producten die passen bij ons motto ‘Geluk geef je door’ en waar je lang (dus duurzaam) plezier van kunt hebben. Voor jezelf en voor een ander. Daarnaast doneren we 10% van het resultaat van de webshop aan een goed doel. Dit alles past goed bij onze merkwaarden.”
Ook voor delicious. is de shop een goede merk-extensie: Makkie Mulder: “Met al je zintuigen kun je delicious. beleven. Wat is er mooier om de smaak van delicious. terug te vinden in een eigen pot jam, kop koffie of thee? En je kunt met de producten koken met onze receptuur. Wij hopen dat veel meer mensen in aanraking komen met delicious. Daarom gaan we volgend jaar het food-assoritiment verder uitbouwen en zullen de producten op veel plekken ook offline verkrijgbaar zijn.”

0 replies on “Steeds meer bladen starten met e-commerce”