Online en social media zijn een geduchte concurrent voor magazine media. Waar mensen in het verleden hun persoonlijke vrije tijd besteedde met een half uurtje bladeren in hun favoriete magazine, struinen ze nu datzelfde half uurtje langs content online.
Elke dag checken miljoenen mensen hun telefoon, iPad of computer om online op zoek te gaan naar content. Het is voor content makers dus heel relevant om je af te vragen waarom. Wat zoeken die mensen? Wat hopen miljoenen gebruikers in die immense zee van online content te vinden? AOL Advertising deed onderzoek en geeft antwoord.
AOL (vroeger bekend als America online en tegenwoordig onderdeel van Verizon) organiseerde een grootschalig onderzoek naar de motivatie en gedrag van mediaconsumenten online. 55.000 mensen in acht landen werden gevraagd naar de belangrijkste redenen en doelen in hun internetgebruik. En dit is de top 8.
Inspiratie
Mensen zijn op zoek naar nieuwe ideeën en ervaringen
Goed voelen
Mensen zoeken content om hun gemoedstoestand te verbeteren of om te relaxen
Sociale updates
Mensen willen op de hoogte blijven van ontwikkelingen in hun netwerk
Entertainment
Mensen willen hun zinnen verzetten en zoeken afleiding
Zoeken
Mensen zoeken antwoorden en advies
Op de hoogte blijven
Mensen willen bijblijven en zoeken relevantie
Connectie
Mensen zoeken aansluiting bij hun community
Troost
Mensen zoeken bevestiging en ondersteuning of nieuwe inzichten
Uitblinkers
Is het een gek idee om te concluderen dat de oplagedaling van print correleert met het stijgende gebruik van online en social media in Nederland? Wie naar de resultaten uit het onderzoek kijkt, ziet ook dat er in de behoefte van mediaconsumenten niet veel is veranderd. Er is maar één aspect (sociale updates) uit het rijtje dat helemaal social media-eigen is. De rest: Inspiratie, Feel-good, entertainment, bijblijven, connectie en bevestiging waren altijd al redenen waarom mensen aansluiting zochten bij bladen. Print media waren ook uitblinkers in het produceren van content die aan deze behoefte voldeed. Kwaliteitscontent, helemaal afgestemd op niches en targetgroepen. Nu maar hopen dat de kwaliteit van online content – dat waar mensen zo veel en vaak naar zoeken – ook snel verbetert. Want de ervaring leert dat veel mediaconsumenten bij het huidige aanbod bot vangen met zoveel clickbait.
Lees ook: waarom delen mensen content, naar aanleiding van een onderzoek van The New York Times