Waarom Panorama de grootste is op Facebook

brunoPanorama doet het erg goed op Facebook. Het mannenblad heeft meer volgers dan LINDA., Libelle, VI en Elle en heeft per week een bereik van gemiddeld 15 miljoen lezers. We vroegen online hoofdredacteur Bruno Geurten naar zijn geheim.

De redactie van Panorama is ongeveer twee jaar geleden serieus begonnen met een strategie op online en social media. Inmiddels heeft het blad 357.663 volgers, 900% meer dan in september 2013. Het heeft volgens Geurten ongeveer drie kwart jaar geduurd voordat de hoeveelheid volgers gestaag ging groeien. ‘Maar dan gaat het opeens heel hard’.

Contentkalender

Geurten wijt het succes van Panorama op Facebook vooral aan een goede planning. ‘We werken met een strak schema op social media. Elke dag posten we op dezelfde tijd content in een aantal rubrieken. Dus elke ochtend een grappig filmpje, in de middag iets uit het blad en ‘s avonds altijd een pikante video.’ Hij vertelt dat lezers daar dan ook echt op wachten. ‘Als we te laat onze vaste rubriek posten, dan krijgen we daar ook echt vragen over op Facebook.’

Produceren en cureren

De redactie van Panorama brengt online een selectie van eigen content en gecureerde content. ‘We zoeken internet af naar filmpjes en verhalen die heel goed aansluiten bij ons merk. De verhouding tussen productie en curatie is ongeveer 70/30.’ Toch plaatst Geurten bij contentcuratie een kleine kanttekening. ‘We merken steeds vaker dat links naar filmpjes worden geblokkeerd vanwege het schenden van auteursrechten. Daar moet je als redactie wel op letten.’ Volgens de online hoofdredacteur scoort vooral de video content goed op Facebook.

Strategie

Panorama heeft een online redactie van 3 man en bereikt per week ongeveer 15 miljoen lezers. De grootste concurrentie zoeken ze niet bij vergelijkbare magazinetitels, zoals Nieuwe Revu, maar vooral bij online mediamerken, zoals Dumpert en Geen Stijl. De Nieuwe Revu, een magazine met een vergelijkbare doelgroep en inhoud en ook onderdeel van Pijper Media doet het in tegenstelling tot Panorama helemaal niet goed op Facebook. Het mediamerk heeft in anderhalf jaar nauwelijks meer volgers vergaard (slechts 11%) en bereikt 4.640 lezers. Volgens Geurten het gevolg van het uitblijven van een strategie en vooral het gebrek aan mankracht.

Traffic

Facebook is goed voor zo’n 80% van alle traffic naar de website, aldus Geurten. Medio juli lanceert Panorama een nieuw online platform.

Panorama_nieuweRevu

Groei_bereik-bladen-Facebook_2013-2015_Bladendokter

Lees hier hoe andere bladen het doen op Facebook