De Magazine Media Associatie lanceert een Social Media Monitor, waarin de hoeveelheid volgers van magazine merken op social media wordt gemeten. Van alle tijdschriftmerken hebben Voetbal International, LINDA. en ELLE het hoogste aantal likes of volgers.
De MMA Social Media Monitor geeft inzicht in de prestaties van magazine merken op sociale media. De 6 belangrijkste sociale netwerken – Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest, Youtube – zijn in de monitor meegenomen. Toch wordt er alleen gekeken naar absolute aantallen. Er wordt in het rapport van de MMA geen melding gemaakt van de mate van engagement, zoals eerder onderzoek van Bladendokter wel uitwees. Een hoog aantal volgers zegt niets over wat consumenten met de content van bladen doen. Onderzoek naar engagement zegt iets over de interactie van consumenten met de mediamerken. Denk daarbij aan het liken of delen van content, aan het plaatsen van reacties en het klikken op links.
Waarom deze monitor?
DE MMA verklaart dat: ‘Sociale netwerken een in toenemende mate belangrijk kanaal vormen om magazine content te verspreiden en een belangrijke aanjager voor de merken vormen. Met de rapportage wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazine merken op social media. De monitor geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazine merken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn. De MMA Social Media Monitor zal elk kwartaal verschijnen. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar.’
Facebook de grootste
Magazine merken hebben het grootste aantal likes/followers op Facebook (54,7%), gevolgd door Twitter met een aandeel van 20,4% en Instagram met 15,9%. De verschillen per magazine categorie zijn echter groot. Zo zijn glossies en woonbladen populair op Instagram en Pinterest en zijn autobladen naar verhouding erg actief op Youtube. Voor opiniebladen is Twitter het meest belangrijke kanaal.
De top 25 grootste magazine op social media (alle kanalen gecombineerd) zijn:
1 Voetbal International 777.342
2 LINDA. 641.973
3 ELLE 601.925
4 Vt wonen 483.631
5 Donald Duck 461.301
6 VOGUE 418.126
7 Flow 368.968
8 Cosmopolitan 306.023
9 Libelle 212.341
10 Happinez 211.357
11 ZIN 191.481
12 Autoweek 183.816
13 National Geographic 176.704
14 Glamour 170.510
15 Ouders van Nu 164.502
16 Psychologie Magazine 162.961
17 Margriet 157.720
18 Quest 106.071
19 VROUW 105.979
20 Runner’s World 102.772
21 Tina 93.535
22 Delicious 92.317
23 Fashionista 88.994
24 Flair 87.363
25 Vrij Nederland 82.884
Lees ook: Hoe doen Nederlandse bladen het op Facebook. Onderzoek naar volgersgroei en engagement.