Saar maakt special voor 70-plussers

Saar Magazine lanceert in augustus 2020 een special voor 70-plussers

Saar Magazine is een crowdfunding gestart voor de productie van een nieuwe titel: Saar 70+. En de bestellingen stromen binnen, zo meldt uitgever Barbara van Erp van Snippet Media. Er is kennelijk behoefte aan een glossy voor een oudere doelgroep. De actie van Snippet past goed binnen de ontwikkeling waarin steeds meer mediamerken bezig zijn met segmenteren.

Het motto is duidelijk: hoe kleiner de doelgroep, hoe groter de relevantie van content. In een wereld waarin er voor elke doelgroep al ontzettend veel media is om uit te kiezen, richten steeds meer mediamerken de pijlen op segmentatie. Dan doen ze door de focus te leggen op special interest of special audiences. “Tijdschrift Saar (50+ maar nog lang niet dood) is een groot succes onder vrouwen tussen 45-65 jaar”, schrijft Van Erp. “Maar steeds vaker krijgen we de vraag: ‘Leuk hoor, al die stukken over ouder worden, maar dit gaat over het leven van mijn dochter, ik ben 72 en met heel andere dingen bezig dan de overgang, pubers in huis en jong blijven op je werk.’ Daarom hebben we besloten om speciaal voor die vrouwen een magazine te maken: Saar 70+.” De redactie koos voor de ondertitel: 70+ maar nog lang niet achterlijk.

Midden in het leven

Van Erp: “”Er is zoveel meer te zeggen over het leven van deze vrouwen dan gewrichtspijn, testamenten en dementie. Vrouwen boven de 70 worden overal omschreven als niets meer dan een ‘bejaarde’. Of zoals Hedy D’Ancona het laatst zei in programma M: ‘We zijn allemaal anders, maar als je 65+ bent zijn we opeens allemaal één klont.’ Wij willen een blad maken voor vrouwen die midden in het leven staan. Die houden van winkelen en wijntjes drinken met vrienden. Die mooie reizen willen maken en met een kleindochter de stad in gaat. Lekker naar de film, in de tuin werken, twee uur stevig wandelen op de hei. Misschien werken ze zelfs nog, en weten ze de weg op de laptop – ze zijn in ieder geval nog lang niet achterlijk (als je dat al ooit wordt).”

Kannibaliseren

Op de vraag of Van Erp niet bang is dat het succes van een blad voor 70-plussers kannibaliseert op de verkoop van de reguliere Saar (voor 50-plussers), antwoordt ze stellig: “Née. Ik denk dat onze lezers nieuwsgierig genoeg zijn om ‘m ernaast te bestellen. Ik zie ook heel veel jonge Saartjes het blad voor hun moeder bestellen. Saar Magazine verschijnt maar vier keer per jaar. Een special voor een oudere doelgroep kan er prima naast. We zien het als een try-out nummer. Als het een succes is, maken we er een blijvertje van.”

Online starten

Saar Magazine is in 2016 verschenen als online magazine. Met de snelle groei van een trouwe achterban, groeide ook de vraag naar een papieren versie. In september 2017 startte de redactie een actie om geld in te zamelen voor print. Dat was zo’n succes dat het eerste nummer al in november van dat jaar in de winkel lag en er ruim 20.000 exemplaren werden verkocht. Ook voor Saar 70+ gaat Snippet Media een vergelijkbaar scenario uitrollen. “In Corona-tijd kun je verslagen gaan zitten wachten op betere tijden, maar je kan ook proberen te innoveren. Deze tijd leent zich daar bij uitstek voor”, aldus Van Erp.