Redactie Nieuwe Revu opgeheven, maar strijdbaar

Nieuwe Revu stopt als zelfstandige titel

Vorige week belandde er een brief op de redactie. Daarin zette directeur en uitgever van Nieuwe Revu, Anton Pijper, de situatie uiteen: Pijper Media gaat gebukt onder de Corona crisis en daarom is er besloten om de redactie van Nieuwe Revu op te heffen.

“Out of the blue. Bam. Stekker eruit. Dat kwam hard aan”, zegt hoofdredacteur Jonathan Ursem. “Geen overleg vooraf, geen redactieraad. Helemaal niets.” Ook bij andere titels moeten er mensen weg.

OR en redactiestatuut

De sfeer op de redactie is strijdbaar. Over de gang van zaken én over de toekomst van Nieuwe Revu. Jonathan Ursem is al ruim een jaar bezig met de NVJ om een Ondernemingsraad op te richten bij Pijper Media. Er zijn immers meer dan 50 mensen in dienst, en dan is het hebben van een OR verplicht. En het leek te lukken. Begin maart zou de eerste verkiezingsronde worden georganiseerd. “Deze is echter op het laatste moment afgeblazen”, zegt Ursem. Hij denkt dat de directie van Pijper Media eerst het bedrijf wilde reorganiseren, voordat de OR officieel zitting had. Ursem noemt het sluw.
In een reactie reageert Anton pijper per mail: “We leven in Corona Tijd. Praktisch gezien lopen dingen nu eenmaal wat anders. Verder is de NVJ in alles gekend.”

Online bedrijf

En er is inderdaad sprake van een ontwikkeling bij Pijper Media. In mei werd het in Groningen gevestigde online marketing bedrijf Weblog Media gekocht. Een digitale uitgever van ‘online magazines’ zoals tipenweetjes.nl en dingenvoorvrouwen.nl. In het persbericht op de site schrijft Pijper Media: “De overname is een belangrijke versterking voor Pijper Media, in een snel digitaliserende wereld. Met WeBlog Media ontstaat er synergie op kennis, content creatie en marketing. Met deze overname zijn we in staat om de digitalisering binnen ons bedrijf te versnellen en het online bereik van onze premium merken te vergroten als publisher en als adverteerder.”

Geen digitale ontwikkeling Revu

Volgens Jonathan Ursem is dat precies de reden waarom er nu in print wordt gesneden. Er is wel ruimte voor online ontwikkeling, alleen niet bij de bestaande merken. “Toen ik in 2016 begon (na de overname van Nieuwe Revu van Sanoma door Pijper Media, red), moest ik direct mijn online redactie ontslaan. ‘Dat doe je er maar bij’, was de redactie van Anton Pijper. Nieuwe Revu heeft nauwelijks een crossmediale strategie. Sommige artikelen uit het blad worden integraal online gepubliceerd. Er is geen ruimte voor ontwikkeling”, zegt Ursem. Het online bereik van het Nieuwe Revu online ligt tussen de honderd en honderdvijftig duizend unieke bezoekers per maand. Slechts een fractie van concurrerende titels. “Er is geen plek voor online ontwikkeling bij Pijper Media”, zegt Ursem, “geen video, geen podcasts, niets.”

Groei in bereik Panorama en Grazia

Toch communiceert de uitgever geregeld over z’n online succes. Nieuwsberichten op de site van Pijper Media koppen: ‘1 miljoen bereik voor Panorama’ en ‘Bereik Grazia: 1,5 miljoen’. Anton Pijper is het niet eens met de opmerking van Ursem. Hij reageert: “Ja, er is toekomst voor Revu als digitaal merk. De overname van Weblog geeft onze digitale transitie versnelling. Natuurlijk worden onze merken hierin betrokken.”

Een toekomst als bijlage

Zonder online strategie en zonder redactie moet Nieuwe Revu een ‘bijlage’ worden van Panorama. Oplages cijfers willen Pijper en Ursem niet delen, wel zegt Ursem dat de oplage de afgelopen jaren is ‘gedesimeerd’. Elk jaar daalt zo’n 15% van de betaalde oplage. Panorama is ongeveer vier keer groter dan Nieuwe Revu. En vooral de pakketten verkopen goed. Nieuwe Revu blijft dus bestaan in naam, alleen wordt het blad kleiner in omvang en gemaakt door de redactie van Panorama. Jonathan Ursem wijst naar het redactiestatuut waarin staat dat dit helemaal niet kan en beraad zich op juridische stappen.

Een koper op de kust

De beste kaarten voor een toekomst van Nieuwe Revu liggen buiten Pijper Media, volgens Ursem. “Er is een koper”, zegt de hoofdredacteur. “Daar ben ik al een paar maanden mee in gesprek.” Hij wil de naam niet noemen, maar het gaat om een bekende, grote Nederlandse uitgever die waarde ziet in het merk. Er zou sprake zijn van een ‘offer you can’t refuse’, volgens Ursem. “Maar Anton Pijper weigert in gesprek te gaan”, aldus Ursem. Volgens Anton Pijper is er van stoppen met het merk Nieuwe Revu geen sprake: “Van stoppen, van verkopen of overdragen is geen sprake”.

Online opinieplatform

Ursem zegt dat de nieuwe koper alle contracten wil overnemen en van Nieuwe Revu een online opinieplatform wil maken. “We zouden met een goede online first strategie, zeker een miljoen unieke bezoekers per maand kunnen halen. Nieuwe Revu moet dé site worden voor opinie, columns en interviews.” Dat er kansen liggen voor Nieuwe Revu, daar twijfelt Ursem niet aan. “Online is alles meetbaar. En we zien nu dat een populaire column al meer bereik heeft dan de gehele printoplage”.

General interest voor mannen

Jonathan Ursem ziet ook wel het probleem waarmee Nieuwe Revu, net als veel general interest titels, mee worstelt. ”We willen misschien te veel. Sport, misdaad, entertainment, nieuws, opinie. Als je een blad koopt, dan is het fijn als er van alles wat te lezen is, maar online moet je toch scherpere keuzes maken. En dan richten wij onze pijlen op opinie en dan wil je daarin ook de grootste en de beste in worden.”

Nieuwe Revu bestaat al 67 jaar. Het blad heeft met z’n motto: sex, socialisme en sensatie, een illuster verleden. Veel bekende mediamensen hebben er gewerkt, zoals Ton van Dijk, Hans Wilbrink, Derk Sauer, Jildou van der Bijl (nu LINDA en net5) Gert-Jaap Hoekman (nu.nl).