Op 15 april is de (digitale) training: Data op de Redactie. In 3,5 uur nemen we je mee in de wereld van Google Analytics, Dashboards en een data gedreven werkwijze op de redactie.
Je hebt vast wel eens data op de redactie voorbij zien komen. Google Analytics, Facebook Statistieken, zoekwoord analyses, data van Instagram, LinkedIn en statistieken van nieuwsbrieven. Maar wat betekenen ze? En hoe moet je die cijfers duiden? En wanneer zijn resultaten nu goed en wanneer kunnen ze beter? Herkenbare vragen? Dat klopt.
Doelstellingen en targets
Bij de meeste uitgevers wordt er geregeld met analyses gewuifd. Maar weinig uitgeverijen werken echt met een groeiplan op basis van data. Cijfers zeggen namelijk niet zo veel als je niet eerst goed afspreekt wat je met je activiteiten wilt bereiken, welke doelstellingen en targets daarbij horen en welke data je nodig hebt om alles te duiden.
Succes van content
De meeste redacties beschikken inmiddels over genoeg data. Hiermee hebben ze een instrument in handen om het gedrag van lezers of gebruikers in kaart te brengen en het succes van content te meten. Dat geldt niet alleen voor redacties van publieksmedia, maar ook van redacties die actief zijn met contentmarketing. Toch werken maar weinig redacties met een gedegen data-gedreven werkproces, een proces dat ook leidt tot actie op basis van inzichten uit analyses.
Analyse, inzicht en acties
Er is bij veel redacties een gebrek aan kennis om analyses op een efficiënte manier in te zetten. Weten hoe je als redactie de cijfers moet duiden, leidt tot een beter inzicht in werkzaamheden. En tot het juiste handelingsperspectief, zodat je weet aan welke knoppen je kunt draaien om resultaten te verbeteren.
Digitalisering in de media
Met de digitalisering van media is ook de noodzaak gegroeid tot een data gedreven werkproces op de redactie. De training: Data op de Redactie is bedoeld om deelnemers de juiste inzichten te geven voor hun eigen data-strategie. De training is speciaal ontwikkeld voor journalisten, (online) redacteuren, redactioneel eindverantwoordelijken, uitgevers, content marketeers en communicatie-medewerkers. De sessie wordt op donderdag 15 april 2021 digitaal gegeven via Zoom of Teams, duurt 3,5 uur (van 9.30 – 13.00 uur) en bevat presentaties en interactieve elementen. Deelnemers kunnen vanuit huis of kantoor deelnemen. Van deelnemers wordt enige basiskennis over analyses verwacht.
INSCHRIJVENFoto van Chris Liverani via Unsplash