In januari 2019 start er weer een nieuwe reeks van de masterclass crossmediale strategie voor hoofdredacteuren en chefs redactie. Er is lesstof voor acht weken die antwoord geeft op alle vragen op het gebied van crossmediaal uitgeven met de nadruk op online en social media.
Is dit een herkenbare situatie voor jou? Je geeft als hoofdredacteur of chef-redactie leiding aan een crossmediaal mediamerk. Als bladenmaker heb je het print stuk goed in de vingers, maar online laat je liever over aan anderen. Toch wordt er van jou – als leidinggevende – verwacht dat je het gehele crossmediale team stuurt en beoordeelt. Hoe moet je dat doen, als je eigenlijk niet goed begrijpt wat er op online en social media gebeurt?
Inhoud van de masterclass
Speciaal voor deze groep organiseert Carolien Vader van Bladendokter.nl een crossmediaal ‘bootcamp’ voor hoofdredacteuren en chefs-redactie. De focus ligt op basiskennis over online en social media, en op inzichten in het crossmediale werkproces. Aan het einde van de masterclass kunnen deelnemers over echt alle aspecten van online uitgeven meepraten en betere strategische beslissingen nemen in dit snel veranderende medialandschap.
De Masterclass bestaat uit 8 sessies van 3 uur. Elke week staat er een thema centraal en aanvullend zijn er praktijkopdrachten die gedurende de week in eigen werktijd en met het eigen team moeten worden uitgevoerd. Onderwerpen die aan bod komen zijn de volgende:
- introductie van het veranderende medialandschap, toenemend belang van data, de integratie van marketing en redactie, veranderende consument, klantinzicht en mediagebruik bij verschillende generaties
- crossmediale contentstrategie, doelgroepdenken, kanaalstrategie en nieuwe verdienmodellen voor uitgevers
- social media: Twitter, LinkedIn, Facebook, segmentatie en targeting
- visuele media: Instagram, IGtv, Stories, Snapchat, video en Youtube
- Google, SEO, analyses, KPI’s en wanneer is content succesvol?
- crossmediale redactionele workflow en nieuwe redactionele functies, contentkalender, plannings- en samenwerkingstools
- evolutie van adverteren, affiliate marketing, e-commerce en native advertising
- alternatieve kanalen, podcasts, nieuwsbrief, voice en brand ambassadors
Praktische informatie
De lessen worden gegeven in een kleine setting van maximaal zeven personen op kantoor in Amsterdam. Er is bewust gekozen voor een kleine setting zodat er genoeg ruimte is voor vragen, discussie, brainstormen en het uitwisselen van ervaringen. Er zijn 8 lessen van 3 uur per les. Ze vinden plaats in Amsterdam op woensdagochtend van 9.30 tot 12.30 uur. Bij voldoende animo wordt er ook een groep op woensdagmiddag gepland. De nieuwe reeks start op woensdag 30 januari 2019 en loopt door tot woensdag 10 april 2019. Op woensdag 20 en 27 februari, 13 maart en 3 april zijn er geen lessen.