Het weekblad Beleggers Belangen geeft lezers en abonnees de gelegenheid om mee te beleggen in een ‘eigen’ fonds. Het FundShare UCITS Beleggers Belangen Dividend Fund is een beleggingsfonds dat is gebaseerd op de Dividendportefeuille van Beleggers Belangen, die door de redactie is opgezet op basis van eigen research.
Het FundShare UCITS Beleggers Belangen Dividend van fondsbeheerder FundShare belegt vooral in beursgenoteerde aandelen uit ontwikkelde landen met een stabiel of groeiend dividend. “Beleggers Belangen werkt samen met een gedelegeerd beheerder, Auréus. Door de levering van onze research kan de samenstelling van het beleggingsfonds gelijk blijven aan die van onze voorbeeldportefeuille”, zegt hoofdredacteur van Beleggers Belangen, Johan Brinkman. Beleggers Belangen biedt abonnees in het blad en online verschillende van deze voorbeeldportefeuilles om te volgen.
Strategie voor groei
De goede resultaten van de eigen voorbeeldportefeuille van Beleggers Belangen zijn niet onopgemerkt gebleven. Veel abonnees van het blad volgen de beleggingsideeën en –adviezen van de Dividendportefeuille nauwgezet. Brinkman: “We zien een groeiende behoefte om meer te doen met de portefeuille. Dankzij het fonds kan de Dividendportefeuille nu met één transactie door lezers worden aangekocht. Daarmee volgen ze de strategie van de voorbeeldportefeuille van Beleggers Belangen, inclusief alle mutaties.”
Verzoek van abonnees
Brinkman vertelt dat de abonnees van Beleggers Belangen de afgelopen jaren zeer frequent vroegen of de redactie hun geld wilden beleggen. “Dat kunnen, mogen en willen we niet zelf doen”, zegt Brinkman. “Maar met onze partners Fundshare en Auréus zijn we toch een heel eind aan de belangrijkste wens van onze abonnees tegemoetgekomen. Dit fonds onderstreept tegelijkertijd onze professionaliteit. Als dit fonds een succes wordt, is het mogelijk dat we met meerdere voorbeeldportefeuilles hetzelfde willen gaan doen.”
Digitale abonnees
Het weekblad Beleggers Belangen bestaat al sinds 1954 en wordt sinds 2017 uitgegeven door One Business (de uitgever van oa Elsevier Weekblad). Brinkman: “Het aantal abonnees is al jaren redelijk stabiel. We zien de laatste tijd zelfs een lichte groei, met de duidelijke verschuiving van print naar digitale abonnees.”
Nieuwe vormen van dienstverlening
In een markt van dalende oplages denken veel mediamerken na over een andere vorm van dienstverlening. In de zoektocht naar meer relevantie en een betere band met de achterban wordt er naast het uitgeven van content, andere activiteiten ontplooid. Het organiseren van events, webinars, e-learning, e-commerce en de publicatie van boeken zijn enkele bekende voorbeelden. De samenwerking in een beleggingsfonds is nieuw in dit lijstje. “Daarnaast zijn we druk bezig met een nieuwe reeks webinars, een podcast en de maandelijkse chatsessies met onze abonnees”, besluit Brinkman.