Er is veel onduidelijk over de ontwikkelingen in de markt van digitale magazines voor iPad en tablets. Het wemelt van de speculaties over groeiende of juist een dalende markt. Daarom wat cijfers op een rij.
Are Tablet-Only Publications Dead? Vraagt Adweek begin augustus op z’n site. Het artikel gaat in op recente ontwikkelingen bij twee grote digitale magazines. De magazine app van The Huffington Post is na vijf edities niet langer beschikbaar in een betaalde oplage en wordt nu gratis aangeboden. Ook het Amerikaanse digitale tijdschrift The Daily, anderhalf jaar geleden met veel bombarie gelanceerd, is gedwongen een derde van z’n personeel te ontslaan, aldus Adweek. In Nederland is Viva gestopt met z’n app. Voor iPad en android tablets is nu een web based HTML5 versie beschikbaar van het weekblad.
Amerikaanse cijfers tonen groei
Toch zijn er ook positieve geluiden uit de markt. Vooral uit Amerika. Uit onderzoek van de Online Publishers Association blijkt dat 39% van tabletgebruikers die geregeld content koopt, z’n geld besteedt aan magazines. Volgens The Association of Magazine Media is 83% van alle Amerikaanse uitgevers bezig met de productie van mobiele content voor tablets, smart phones en e-readers. Dat is grofweg een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden. Ook van het Amerikaanse oplage-instituut komen interessante cijfers. Digitale magazines vormen op dit moment ca. 1,7% van totaal (bijna een verdubbeling tov 2011). Losse verkoop daalt met 9,6% terwijl de abonnee oplages juist met 1,1% toenemen.
“The Emergence of the tablets heralds one of the most transformative and exciting periods in the history of media”, zegt Nina Link, president en CEO van de Amerikaanse Association of Magazine Media.
Liever print
Nederlanders geven nog altijd sterk de voorkeur aan het oude vertrouwde papieren tijdschrift, zo blijkt uit het Bladenbox Onderzoek 2012. In het onderzoek geeft 92% van de ondervraagden aan een voorkeur te hebben voor print, in plaats van tablet. Maar 1 op 25 respondenten leest tijdschriften op iPad en 51% geeft aan niet bereid te zijn om voor deze content te betalen. Vorig jaar deed de Britse Voque uitgebreid onderzoek onder haar lezers. En wat blijkt. 77% bezoekt ook de website van de glossy, 22% gebruikt de app, 39% gebruikt het digitale magazine. En maar liefst 94% van alle lezers wil een papieren tijdschriftmoment met de zo geliefde Voque.
“Magazines remain an inspiring part of consumers’ lives. Where once it were imagined that digital might kill print it has instead heightened the level of engagement the reader has with her magazine of choice”, aldus Stephen Quinn, Publishing Director Vogue.
Conclusie
Je zou uit bovenstaande onderzoeken kunnen concluderen dat de ambitie van uitgevers en de wens van lezers niet helemaal op elkaar aansluiten. Maar dat is te kort door de bocht. In veel van de onderzoeken wordt geen onderscheid gemaakt tussen een magazine app of een magazine blog en worden alle digitale activiteiten van uitgevers over eenzelfde kam geschoren. Dat maakt het moeilijk om te bepalen of het uitgeven van een magazine app nu een goed idee is of niet. Ook zijn er geen gegevens die een onderscheid geven in een app of een native app (web based HTML 5). De ontwikkelingen hierin gaan zo razendsnel dat ze ook nauwelijks zijn bij te houden.
Perspectief
Feit is dat de magazine app markt nieuw is en nog volop in ontwikkeling. En juist in deze pioniersfase is het voor uitgevers vallen en opstaan. Vanuit chaos zullen de beste innovaties voortkomen. Uitgevers moeten zich ook niet blind staren op de verdienmodellen die mobiele content met zich meebrengen. De winst zit ‘m ook in het leerproces en de uitgeefinnovatie, die we met z’n allen aan het vormgeven zijn.
En laten we bovenstaande cijfers ook even in perspectief zetten. Het heeft bij print eeuwen geduurd om te komen van bijbel tot glossy. Het heeft een relatief nieuw medium als internet bijna een generatie gekost om blog als ideale uitgeefvorm te ontdekken. Of het magazine de ideale content voor tablets is, valt nog te bezien.
Ik lees buitenlandse bladen, zoals de Wired, Empire SFX Magazine en Total Film. Deze bladen worden normaliter verscheept naar Nederland wat veel tijd en geld kost. Sinds een jaar lees ik deze magazines digitaal op de iPad en dat vind ik een uitkomst! Ze zijn meer dan de helft goedkoper, beschikbaar op de dag van (de papieren) uitkomst en ze zijn verrijkt met content. Een filmrecensie bevat meteen de trailer, in de Wired zijn de diagrammen geanimeerd.
Het enige dat ik soms mis, is het rustig met een tijdschrift op de bank zitten bladeren. Een iPad is wel weer een scherm. Maar dat weegt niet op tegen de lagere kosten en de actualiteit
Marcel, ik ben het voor een groot deel met je eens. Maar je noemt nu 3 goede iPad magazines. Ik ben helemaal afgehaakt op magazines, die een simpel aftreksels van hun papieren pagina’s (soort veredelde PDF) voor iPad beschikbaar stellen. Dan sla je volledig de plank mis, en haak je uiteindelijk ook af als lezer. Zeker daar waar je voor elk kadertje moet inzoomen en en spreads zich alleen verkleind als geheel laten zien.
De iPad is de basis. Er zullen in de nabije toekomst enerzijds kleinere, compactere toestellen uitgebracht worden, die men overal te allen tijde mee neemt, en anderzijds ‘veel’ grotere ipad technologie die, letterlijk zoals een krant, uitgevouwen kunnen worden.
Voor de ‘intensieve lezers’ zal dat zeker de uitkomst brengen. Het achteroverleunen, gezellig met een sigaar of een glaasje wijn de katernen doorlopen zal dan kunnen met dien verstande dat het alleen het formaat en de vormgeving is dat gelijkt op vroeger.
In Amerika zijn er al tests geweest met in de normale krant digitale stukken te plaatsen. Zoals steeds, voor- en nadelen, maar op dit moment vooral… economisch oninteressant.
Wat wellicht het moeilijkst te reproduceren valt? … de lekkere geur van een vers ontvouwde krant…
Een emagazine moet inderdaad geen kopie zijn van de print-versie. Uitgevers moeten emagazines gaan zien als verrijking van de print-versie. Publiceer tegelijkertijd naast je print-versie een digitale-versie. Verwijs in artikelen in je print-versie naar je emagazine met meer info, uitgebreidere artikelen, foto’s, (demostratie)film(s) of maak zelfs direct (webshop) aankopen mogelijk. Dan wordt het aantrekkelijk en zal men beide uitgaven gaan aanschaffen.