Creative Director van Amerikaanse Vogue spreidt na 30 jaar haar vleugels

Er wordt een traan gelaten op de redactie van de Amerikaanse Vogue. Na bijna drie decennia legt Creative Director Grace Coddington haar functie naast zich neer. Helemaal uit beeld verdwijnt ze echter niet; ze blijft Creative Director at large voor het magazine, wat inhoudt dat ze nog vier editorials per jaar voor het blad zal verzorgen.

De 74-jarige Coddington ís Vogue. Ze werd door het magazine op haar 19e ontdekt als model en is sindsdien altijd onlosmakelijk verbonden geweest met de titel. Ze startte als junior editor bij de Britse Vogue om later via een kort avontuur als Design Director bij Calvin Klein in New York haar ‘thuis’ te vinden bij de Amerikaanse Vogue.

Documentaire The September Issue

us_vogue_september_08_twenties_spread

Het was Anna Wintour – die zelf net was aangesteld als hoofdredacteur van het magazine in 1988- die Grace Coddington binnenhaalde. De twee -beiden van Britse origine- kende elkaar van hun tijd bij de Britse Vogue, waar Wintour even de scepter zwaaide alvorens naar Amerika te vertrekken. Men kan wel stellen dat deze twee vrouwen de Amerikaanse Vogue naar de huidige vorm hebben gekneed. Ze zijn het niet altijd met elkaar eens zoals blijkt uit de documentaire The September Issue (waar Coddington eerst niet in beeld wilde, maar waar zij uiteindelijk voor de leukste passages zorgde), wanneer Wintour graag iets geretoucheerd wil zien maar waar Grace eigenwijs een stokje voor steekt, of Grace’s duidelijke teleurstelling als Wintour heeft besloten de helft van een editorial niet te plaatsen.

https://youtu.be/_LQ3SMPYY3o

De dames hebben een enorm wederzijds respect voor elkaar, en Grace Coddington’s beslissing is voor Wintour dan ook geen verrassing: “Anna en ik overleggen altijd met elkaar. Het kwam eigenlijk voort uit deze gesprekken,” zegt Coddington tegen Business of Fashion, “We zijn altijd erg respectvol naar elkaar toe. Ze zag dat ik mijn vleugels wilde spreiden.”

Meest gerespecteerde stylist

De roodharige verschijning is één van de modewereld’s meest gerespecteerde stylisten. Bijna alle beelden die we in magazines of op billboards terug zien zijn door haar beïnvloed. Business of Fashion roemt haar om haar ‘romantische, rijke en gedetailleerde esthetiek verwerkt in krachtige, visuele verhalen. Coddington’s visie en aanpak zijn de kern van de hele sector’.
En dat terwijl ze op het redelijk afgelegen eiland Anglesey in Wales is opgegroeid. Als jong meisje had ze al een fascinatie voor alles wat met mode te maken had, en wachtte ze keurig tot elke maand een al drie maanden gedateerde Vogue door de brievenbus viel, om weg te dromen bij alle beelden. Niet vermoedend dat zij later de visuele koers van het magazine zou bepalen.

Grace-Anna_Stylist-GIFOndanks haar 74 lentes en een in 2012 verschenen boek met haar memoires vindt Grace Coddington het nog geen tijd voor pensioen, en gaat ze onder de paraplu van agentschap The Great Bowery (welke onder meer fotografen Annie Leibovitz, Bruce Weber en ontwerper Hedi Slimane vertegenwoordigt) externe projecten aannemen. Ze werkt reeds al aan de ontwikkeling van een parfum met modelabel Comme des Garçons en een koffietafelboek met uitgever Phaidon. Liefhebbers van haar werk hoeven dus nog geen afscheid te nemen van deze grande dame in de mode. Zelf zegt ze berustend: “Eigenlijk verandert er niet zoveel. Deze wereld draait altijd om het moment, en het moment verandert constant. Ik zou dit voor geen goud willen opgeven.”

Door: Karine Bloem/Thedigitalistas.com

0 replies on “Creative Director van Amerikaanse Vogue spreidt na 30 jaar haar vleugels”