De gedachtegang is begrijpelijk. Als Linda de Mol, Wendy van Dijk, Goedele Liekens en Maarten van Rossem interessant genoeg zijn voor een glossy, waarom dan niet de bekendste persoon op aarde? Jezus ligt nu in de winkel.
Jezus is een interessant project. Het blad biedt een brede en overwegend niet Christelijke kijk op het fenomeen Jezus en geeft lezers een kijkje in de aard van geloof, cultuur en verering. Hoofdredacteur en schrijver Arthur Japin noemt het proces in zijn voorwoord treffend: verhelderend en verwarrend. Jezus is een samenwerking tussen de pas opgerichte uitgeverij Lente Media van Peter van Dijk en reclamebureau KesselsKramer.
De redactie heeft ervoor gekozen om doorsnee magazine lifestyle-rubrieken, zoals muziek, mode, reizen en koken te koppelen aan het fenomeen Jezus. En dat levert soms geforceerde en dan weer grappige content op: een modereportage aan de hand van de apostelen, een recept uit het jaar nul, een 3D pelgrimage met de Layar app.
Dat maakt de Jezus vermakelijk, afwisselend en op momenten dat je met je voeten op de blad staat en met je mobiele telefoon de Klaagmuur aftuurt, ook best vermakelijk. Toch is het niet overal in goede aarde gevallen. Dagblad Trouw schrijft dat de glossy door EO-kijkers als ‘gruwelijk spottend’ word ervaren. Onterecht. Gelovig of niet. Jezus is natuurlijk van ons allemaal.
Lees hier meer over de trend van personality magazines.