Op 25 mei 2021 kondigde Facebook aan te gaan samenwerken met 14 toonaangevende Canadese uitgevers. Facebook noemt het project, de News Innovation Test.
Facebook betaalt uitgevers voor nieuws
Het partnerschap houdt in dat de uitgevers betaald worden door Facebook voor de mogelijkheid om te kunnen linken naar nieuwsverhalen die nog niet eerder op Facebook hebben gestaan. Hierdoor worden de verhalen van de uitgevers breed verspreid en kan Facebook accuraat nieuws bieden aan de mensen die hier behoefte aan hebben.
14 Canadese uitgevers doen mee
De Canadese uitgevers die meedoen aan de News Innovation Test zijn: Canada’s National Observer, SaltWire Network, The Sprawl, Discourse Media, FP Newspapers, Narcity, The Coast, La coopérative nationale de l’Information indépendente, blogTO, Daily Hive, Le Devoir, The Narwhal, The Tyee en Village Media. Zoals Facebook in het persbericht laat weten vertegenwoordigen deze uitgevers een brede dwarsdoorsnede van de Canadese media.
Meer verkeer
Brian Myles, general manager en editor van Le Devoir vertelt over de voordelen die dit partnerschap op zal leveren. “Dit project legt de basis voor een hernieuwde vertrouwensrelatie tussen traditionele media en Facebook. Le Devoir krijgt waar het altijd om heeft gevraagd. De overeenkomst respecteert ons op abonnementen gebaseerde bedrijfsmodel en is gunstig voor Le Devoir, want we willen het lezerspubliek vergroten en meer Quebecers bereiken. Het omleiden van al het verkeer naar ons platform zal in feite helpen om relaties met gebruikers te cultiveren.”
Bob Cox, uitgever bij FP Newspapers is enthouisast over de traffic die dit zal opleveren, hij zegt, “FP Newspapers is verheugd om deel te nemen aan deze volgende stap om Facebook-gebruikers in contact te brengen met de uitgevers van betrouwbaar nieuws. We krijgen al aanzienlijk veel verkeer via Facebook op onze nieuwssites en we verwachten dat dit aanzienlijk zal groeien door dit project. Onze journalistiek kan zo een nieuw publiek bereiken.”
Strijd tegen fake news
De News Innovation Test is een manier van Facebook om de strijd tegen fake nieuws aan te gaan. Facebook is namelijk een grote speler in de verspreiding van nep nieuws, en ligt regelmatig onder vuur omdat ze te weinig doen tegen de verspreiding van fake news.
In het persbericht laat Facebook weten dat ze inzien hoe belangrijk journalistiek is voor het informeren en veilig houden van mensen, daarom willen ze graag een bijdrage leveren aan de verduurzaming van journalistiek op de lange termijn. En op deze manier de stemmen in de redactiekamers, die soms niet goed gehoord worden, een platform te bieden.
Ook zal Facebook 8 miljoen dollar investeren om Canadese uitgevers te helpen duurzame bedrijfsmodellen op te bouwen.
Tekst: Tessa Houben