Fab stopt

Fab magazine

Het magazine Fab stopt ermee. Het zevende nummer, dat al een tijdje in de winkel ligt, is tevens het laatste. Het is niet gelukt om van dit concept een winstgevende onderneming te maken.

Fab was een samenwerking van uitgever Sandy Wenderhold en hoofdredacteur Ebru Umar. De laatste nam begin 2014 het mediamerk Fab over van Sanoma om met het blad een doorstart te maken. In een openhartige column vergeleek Umar de aankoop van de titel als ‘trouwen in Vegas’. Impulsief en ondoordacht.

Events en TV

Umar en Wenderhold wilden Fab uitbouwen ‘tot een merk dat ondernemende vrouwen aanspreekt, niet alleen met een maandelijks tijdschrift, maar ook door twee tot vier keer per jaar congressen en evenementen te organiseren, een eigen tv-programma te maken én een shop te beginnen.’ Daar is in de afgelopen anderhalf jaar weinig van terecht gekomen. Umar noemt zelf het uitblijven van commerciële partners de voornaamste reden waarom Fab als mediamerk niet is geslaagd.

Het was een feest

Umar en Wenderhold maakte het nieuws over het einde van Fab op de site bekend: ‘Er is geen makkelijke manier om het te brengen dus daarom is het goed om met de deur in huis te vallen: FAB Magazine stopt ermee. Niet omdat we er geen zin meer in hebben om het te maken. Nee. Maar heel simpel omdat we er inmiddels zoveel geld doorheen gejaagd hebben, dat het tijd wordt om conclusies te trekken. Een blaadje maken is niet moeilijk, het is zelfs een feest.
TeamFAB bestond uit razend enthousiaste professionals die zeven nummers lang hun schouders eronder hebben gezet om een leesbaar, inhoudelijk blad te maken voor ondernemende vrouwen. De reacties die we kregen waren ook goed; het waren er alleen te weinig om break even te draaien, laat staan om winst te maken.’

Oplage

Fab werd gemaakt in een oplage van 30.000, waarvan nog niet de helft daadwerkelijk werd verkocht. Er waren ongeveer 2.000 (voornamelijk bedrijfs-) abonnementen, zo vertelde Umar vorig jaar op een bijeenkomst van Bladen in de Balie.

Lees ook de column van Ebru Umar, getiteld: De pornochick en het Gekkie, waarin ze opsomt wat er allemaal fout is gegaan in het uitgeven van Fab. Haar verhaal sluit goed aan bij de – niet al te beste – recensie, die ik schreef na het verschijnen van het eerste nummer, getiteld: Fab is er weer op papier

Bron foto: fabmagazine.nl