Elsevier Weekblad kiest nieuwe naam: EW

Elsevier Weekblad wordt EW

Elsevier Weekblad krijgt op 1 december 2020 een nieuwe naam. Het weekblad gaat EW heten. De naamsverandering is ongewenst maar nodig. De eigenaar van de merknaam ‘Elsevier’ is het Britse uitgeefconcern RELX. RELX wil de naam ‘Elsevier’ exclusief gebruiken voor zijn internationaal opererende wetenschappelijke uitgeverij.

Vooruitlopend op de naamsverandering introduceert het weekblad vanaf 1 juni een nieuw logo, waarin de letters EW een prominente plek zullen krijgen op de covers van de weekbladen en alle online extensies. Het logo bevat tot 1 december de toevoeging: Elsevier Weekblad. Eerder dit jaar onderging het blad al een flinke opfrisbeurt. Aan de journalistieke koers wordt niets gewijzigd.

Aandelen Elsevier Weekblad

RELX is nu nog voor deel eigenaar van het weekblad, ongeveer twee derde van de aandelen zijn sinds december 2016 in handen van twee investeerders, die ook eigenaar zijn van New Skool Media. Het is de bedoeling dat RELX zijn aandelen binnen een jaar aan New Skool Media verkoopt, na de naamsverandering, eind 2020. Het weekblad had zijn naam tot 1 december 2024 kunnen behouden, maar had daarvoor dan 1 miljoen euro per jaar moeten betalen. Dat geld steekt het blad liever in journalistieke producties, stelt uitgever Erwin van Luit in een artikel op elsevierweekblad.nl.

Wekelijkse frequentie blijft

Elsevier is in 1880 opgericht als uitgever van bellettrie, populair-wetenschappelijke boeken en de Winkler Prins Encyclopedie. Het tijdschrift Elsevier volgde later, in 1891, eerst als maandblad (Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift) en vanaf 1945 als weekblad. In de podcast ‘Komt een Blad bij de Dokter’, vertelde van Luit al uitvoerig over de plannen van Elsevier en benadrukte hij dat de wekelijkse frequentie van Elsevier Weekblad blijft behouden.

Winstgevend

Volgens van Luit is Elsevier winstgevend. Met een bereik van 380.000 lezers is Elsevier Weekblad het grootste opinieblad van Nederland. De website heeft 400.000 unieke bezoekers en 1,5 miljoen pageviews per maand.