In 2024 vierde de Mercurs het 25-jarig bestaan. De belangrijkste prijzen van de magazine mediabranche werden uitgereikt op dinsdag 19 november tijdens een feestelijke avond in Theater Amsterdam. De Mercurs werden door twee vakjury’s, in vijf verschillende categorieën toegewezen.
Er waren dit jaar twee jury’s betrokken bij de besluitvorming. De eerste jury, onder voorzitterschap van Derk Sauer, beoordeelde de categorieën Magazine Mediamerk, BeLOFte en de nieuwe categorie Redactieteam van het Jaar. De tweede jury, onder voorzitterschap van Maiko Valentijn, boog zich over de categorieën Innovatie en Partnership.
Mercur Magazine Mediamerk van het Jaar 2024
De Mercur in deze categorie is voor magazine mediamerken die opvallend gepresteerd hebben op zowel redactioneel als commercieel gebied. Voor het eerst zijn in de categorie Magazine Mediamerk drie Mercurs toegekend, in goud, zilver en brons.
Goud: Voetbal International – PXR
Zilver: Harper’s Bazaar – Hearst Netherlands
Brons: Miljuschka Magazine – Miljuschka Publishing
Mercur BeLOFte van het Jaar 2024
De Mercur BeLOFte van het Jaar is dé prijs voor aanstormend talent (t/m 29 jaar) in het magazine mediavak. Deze Mercur wordt uitgereikt in samenwerking met het LOF (Lucas-Ooms Fonds). De winnaar is:
Maartje Bregman – Happy Times Magazine
Mercur Redactieteam van het Jaar 2024
Dit is de prijs voor de meest doelgerichte en succesvolle teams. Gekeken wordt of ze uitstekend communiceren en elkaar ondersteunen om de doelstellingen te verwezenlijken. De winnaar is:
FLOW – Roularta Media Nederland
Mercur Innovatie van het Jaar 2024
In deze categorie worden innovaties gejureerd die het bereik en de invloed van het magazinemerk onder de bestaande of nieuwe doelgroep vergroten. De winnaar is:
Happy Times Magazine
Mercur Partnership van het Jaar 2024
In deze categorie komen in aanmerking succesvolle commerciële samenwerkingsvormen van een magazine mediamerk of uitgeverij die tot stand zijn gekomen met adverteerders of merken, die tot concrete resultaten hebben geleid. De Mercur is gewonnen door:
LINDA. x HEMA
Mercurs 2022
De uitreiking van de Mercurs in 2022 vond plaats tijdens de Mag Inspiration Day in B. Amsterdam. De vakjury, onder voorzitterschap van Arno Kantelberg, was onder de indruk van het niveau en de passie waarmee het vak wordt bedreven.
- Vrij Nederland won de Mercur voor de beste reportage van het jaar over armoede
- De Mercur Artdirection van het Jaar was voor Happinez
- En het weekblad Margriet won de Mercur Magazinemerk van het Jaar
Margriet is magazinemerk van het jaar 2022
Margriet heeft – onder leiding van de nieuwe hoofdredacteur Helene van Santen – een nieuwe koers en manifesteert zich als een crossmediaal merk voor de 60+ vrouw. Waar veel bladen willen verjongen, doet Margriet het tegenovergestelde. Uit het jury rapport: ‘Met overweldigend succes: onder andere in het merkbereik (print en online + 24%), een stabiel abonneebestand, toename losse verkoop, online resultaten (+163%) en spectaculaire cijfers in (B to B) omzet. De jury beseft dat je als groot merk met een nieuwe koers veel hebt te verliezen. De prestatie die Margriet heeft geleverd is geweldig vakwerk, zowel in print als online, en dat maakt de Mercur Magazinemerk van het Jaar dik verdiend.’
Beste Art directie van 2022 is van Happinez
Happinez is veel meer dan een magazine. Het merk heeft ook een succesvolle online aanwezigheid, e-learning en een winkel vol producten. Onlangs lanceerde het een set tarotkaarten, geheel in de stijl van het merk. Uit het juryrapport: ‘Bij alles wat Happinez maakt zijn elegantie, warmte en gelaagdheid leidend. Dat voeren ze op een consequente manier door in alles wat ze maken, van het tijdschrift tot de door Happinez zelf geproduceerde productlijnen. Alles moet een goed gevoel geven, mooi zijn en ergens voor staan. Happinez heeft goud in handen. Het merk bewijst al jaren dat ze voor een specifieke doelgroep hele mooie producten maakt. Onder de merkparaplu is over alles nagedacht, tot in de kleinste details. Ook met de talrijke extensies weet Happinez de trouwe fanbase in het hart te raken, zoals in dit geval met de Tarotbox en de bijbehorende producten. Vormgeving staat op het allerhoogste plan, award-waardig!’
Vrij Nederland wint: Mercur voor beste reportage van 2022
Ongelijkheid is het grootste en meest urgente probleem van de huidige tijd. Het is merkbaar op alle terreinen en voor iedereen. Reden voor Vrij Nederland om verdelingsvraagstukken hoog op de journalistieke agenda te plaatsen, en het resultáát van die slecht verdeelde welvaart – de armoede – in kaart te brengen. De reportages van journalist Jonah Falke en Ffotograaf Desiré van Berg zijn als reeks artikelen verschenen in Vrij Nederland. Alle verhalen zijn ingesproken, er is door Peter Wollring een videoreportage gemaakt en de reportages zijn gebundeld in een boek van de nieuwe Uitgeverij Vrij Nederland. De jury was unaniem: ‘Dit is de onbetwiste winnaar van de Mercur Reportage van het Jaar 2022. “Het verschuift je wereldbeeld, wij maken dit hopelijk niet mee.” “Ik bleef er nog lang over nadenken.” Een klassieke reportage, met intensieve research als grondslag. Het maakte diepe indruk op de jury.’
Mercurs 2020
Kek Mama, vt wonen, Runner’s World, Volkskrant Magazine en Tis Hier Geen Hotel winnen Mercurs in 2020. De 23e uitreiking van de belangrijkste jaarprijzen van de magazine mediabranche vond 10 december vanuit de Central Studios in Utrecht plaats. Voor het eerst was de prijsuitreiking zonder publiek, via een gratis livestream. In totaal werden acht Mercurs uitgereikt.
Mercur Artdirection van het Jaar 2020
Runner’s World van Hearst Netherlands is het mooist vormgegeven tijdschrift van Nederland. Voor de toekenning van deze Mercur moet de artdirection van een magazine (in print of online) van een onderscheidend hoog niveau zijn. Naast een continue verbetering van de vormgeving kan ook een volledig restyle van het magazine naar deze prijs meedingen. Het juryrapport over Runner’s World: “Door de onafhankelijke koers van Mara Evers vindt de jury dat Runner’s World met kop en schouders boven de collegabladen elders in de wereld uitspringt. Evers maakt een prachtig statement, zonder zich wat aan te trekken van wat de rest van de branche doet. Runner’s World is qua lay-out geen typisch sportmagazine. De vormgeving is menselijk en pakkend. Dat vindt de jury op zich al een gouden medaille waard.”
- Genomineerd waren: &C – &C Media, Kek Mama – DPG Media, Margriet – DPG Media, Runner’s World – Hearst Netherlands
Mercur innovatie van het Jaar 2022
‘Theatervoorstelling en Handboek voor Huiswerk’ van Tis Hier Geen Hotel wint de innovatie van het jaar. Dit is de prijs voor opmerkelijke B2C-marketingactiviteiten die hebben geleid tot het vergroten van het bereik van een magazinemerk en/of het succesvol exploiteren van dit bereik. De jury is van mening dat ouders met pubers het iets makkelijker hebben gekregen afgelopen jaar, dankzij Tis Hier Geen Hotel. Dat is beslist al een prijs waard. En zeker als dat met zoveel humor en zelfspot gebeurt. Maar de jury wil dit vernieuwende project ook belonen, omdat het zo origineel is en omdat kleine initiatieven ook ruimte en aandacht verdienen. De oprichters zijn journalisten Saskia Smith en Martine de Vente, beiden moeders van pubers. Zij hebben alles op eigen kracht – zonder grote sponsors – bedacht, geregeld en georganiseerd. Tis Hier Geen Hotel is inmiddels een goed lopend allround contentplatform. Ze zetten dit jaar niet één maar twee innovaties in de etalage bij de Mercurs: een leuke theatervoorstelling en een ontzettend nuttig huiswerk handboek. Hiermee laten ze zien dat je door creatief te denken en doen en met weinig middelen gebruik kunt maken van alle mogelijkheden online en offline.
- Genomineerd waren: ‘Hey Google, ik wil praten met de Donald Duck’ – Donald Duck (DPG Media), R-ELLE Model – ELLE (Hearst Netherlands), Quest Pubquiz – Quest (Hearst Netherlands), Theatervoorstelling en Handboek voor Huiswerk – Tis Hier Geen Hotel (Snippet Media), vtwonen college – vtwonen (DPG Media)
Mercur Reportage van het Jaar 2020
Volkskrant Magazine (DPG Media) liet Marc de Hond nog één keer aan het woord komen in ‘Het laatste interview met Marc de Hond’ en schreven daarover. Goed voor de Mercur Reportage van het Jaar. Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages in aanmerking die zijn verschenen (in print of digitaal) van een magazine. Het gaat hierbij om beeldreportages, videoreportages en tekstreportages vanuit een origineel creatief idee. Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact. De jury oordeelde: “Het interview door Antoinnette Scheulderman is zo goed opgebouwd, dat je er helemaal ingezogen wordt. Een terechte winnaar!” Het is dan ook niet verwonderlijk dat het artikel zoveel aandacht op social media en tv heeft gekregen. Al had Marc de Hond er zelf ook een sturende hand in en koos hij er bewust voor om zowel zijn boek als het interview na zijn dood te laten verschijnen.
- Genomineerd waren: De blik van het NOS Journaal van Elsevier Weekblad (New Skool Media), Dolle Mina bijlage van Libelle (DPG Media), Roels Sofasessies (podcast) van LINDA. (Talpa Network), Laatste interview met Marc de Hond van Volkskrant Magazine (DPG Media), Nee, een duurzame wereld begint niet bij jezelf van Vrij Nederland (WPG Media)
Mercur belofte van het Jaar 2020
Arjun Chadha van Get Familiar Magazine (Zuurstof Media) is uitgeroepen tot de belofte van het jaar. In deze categorie komen talentvolle personen niet ouder dan 35 jaar in aanmerking die het afgelopen jaar een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de magazine mediabranche door de onderscheidend hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en hun originele, creatieve en innovatieve ideeën. Arjun Chadha van Get Familiar Magazine is een ondernemer pur sang. Met nul ervaring dook hij in het diepe. Hij schrijft en produceert alles zelf (tot en met de vormgeving aan toe) en lanceerde dit magazine ook eigenhandig. Hij verkoopt het magazine via zijn webshop, waarvan 40% internationaal. De debuuteditie lag meteen bij Atheneaum Boekhandel en het meest recente nummer ligt in de schappen van het prestigieuze MagCulture in Londen. Voor Arjun ligt de grens van de wereld duidelijk niet onder Breda. De jury viel als een blok voor de super creatieve, ontwapende outsider met lef. “Als hij zo doorgaat kan hij zo maar een internationaal lifestyle podium van formaat neerzetten. Het doorzettingsvermogen van deze millennial met een passie voor magazines is grenzeloos.”
- Genomineerd waren: Arjun Chadha van Get Familiar Magazine (Zuurstof Media), Eva Roefs is zelfstandig fotograaf, Floor van der Stap van Libelle (DPG Media), Julian Vandenbussche van New Skool Media, Iris te Voert van Vriendin (Audax Publishing)
Mercur Hoofdredacteur van het Jaar 2020
Helene van Santen van Kek Mama (DPG Media) wint de Mercur Hoofdredacteur van het Jaar. Voor een Mercur in deze categorie komen hoofdredacteuren of contentdirectors in aanmerking die hun werk (redactioneel, organisatorisch, commercieel, publicitair) op een onderscheidende, met name vernieuwende, wijze hebben ingevuld. De jury heeft gekeken naar de persoonlijke, creatieve en zakelijke bijdrage van de hoofdredacteur en zijn of haar invloed op het commercieel succes. De jury: “Dankzij de enorme inzet van Helene van Santen noteerde Kek Mama het succesvolste jaar ooit. Het is bijna te veel om op te noemen, wat de innovatieve, ondernemende en creatieve van Santen in een jaar voor elkaar bokste. Feilloos weet ze trends te vertalen naar Kek Mama en ze is nooit bang voor nieuwe avonturen. Waarbij haar idee voor Kek Mam TV misschien wel het mooiste voorbeeld is. Vanaf dag één een ’n groot succes, met ruim 80.000 views per maand.”
- Genomineerd waren: Justina Marcella van Vorsten – New Skool Media, Helene van Santen van Kek Mama – DPG Media, Claudia Straatmans van Nouveau – DPG media
Aldipress Mercur Cover van het Jaar 2020
De mooiste cover van 2020 is van Libelle (DPG Media). Op de cover stond ‘Ons zorgpersoneel’. In deze categorie vallen covers van magazines die zijn verschenen in de periode oktober 2019 t/m september 2020. Aspecten waarop de inzendingen beoordeeld worden zijn: origineel, creatief, esthetisch, aantrekkelijk, onderscheidend en passend bij het merk. Uit het juryrapport: ‘De cover is de spiegel van de tijdgeest. Dit jaar meer dan ooit. Tussen de inzendingen geen stapels glossy modefotografie of afstandelijke vormgeving; warmte en menselijkheid was het credo. En natuurlijk de actualiteit: corona. Libelle verdient – met maar liefst 10 wissel-covers van zorgmedewerkers uit de frontlinie – een diepe buiging van de jury. Hartverwarmend!’ De jury was unaniem: “Het concept is spot-on qua actualiteit, de uitwerking is simpel, menselijk, mooi, warm en 100% Libelle, dit treft je recht in het hart.”
- Genomineerd waren: eej! Magazine – ‘Zeeuws Meisje’ (eej! Magazine), Libelle – ‘10x Brabants zorgpersoneel’ (DPG Media), LINDA. – ‘Lekker bodypositief’ (Talpa Network). Psychologie Magazine – ‘Echt contact’ (WPG Media), Volkskrant Magazine – ‘Lekker wollig modenummer’ (DPG Media)
PostNL Mercur Partnership van het Jaar 2020
Het Eredivisie Shirt Festival die Eredivisie in samenwerking met SANTOS heeft georganiseerd wint het Mercur Partnership van het Jaar. Voor deze categorie komen succesvolle commerciële samenwerkingsvormen in aanmerking van een magazinemerk of -uitgeverij die in het afgelopen jaar tot stand zijn gekomen en tot concrete resultaten hebben geleid. Bij de beoordeling wordt gelet op de oorspronkelijkheid, het innovatieve karakter, de kwaliteit, omvang en impact van de samenwerking. In samenwerking met het voetbaltijdschrift Santos en het moederbedrijf Triple Double Sportmarketing is het Eredivisie Shirt Festival opgezet. In die weken tijd bezochten 210.000 mensen de campagnesite. Uiteindelijk stemden ruim 54.000 fans op een shirt. En als je stemde, kreeg je – heel slim – meteen korting op de stijlgids met alle shirts. Kortom, een zeer goed doordacht megaproject. De jury is onder de indruk van het grote bereik dat een relatief klein merk kan bereiken door een gelukkige match met de juiste samenwerkingspartners. “Het hele idee klopt van voor tot achter. Mooi voetbalsentiment, knap gedaan”, jubelt de jury.
- Genomineerd waren: #GIRLZtalksspecial van GIRLZ en Trimbos-instituut & Kindertelefoon, Samen in Mode van LINDA. en bol.com, Goed onderwijs, ik teken ervoor van Ouders van NU en Algemene Onderwijsbond, Eredivisie Shirt Festival van SANTOS en Eredivisie CV, Happy Days van vtwonen en fonQ
Mercur Magazinemerk van het Jaar 2020
Het beste tijdschriftmerk van het jaar is geworden: vtwonen (DPG Media). Deze Mercur is voor magazinemerken die het afgelopen jaar opvallend goed gepresteerd hebben op zowel redactioneel als commercieel gebied. Bij de beoordeling wordt gelet op kwaliteit en innovatief vermogen van het crossmediale magazinemerk (met of onder print). De jury: “vtwonen is al een lange tijd een gevestigd merk. De stabiliteit die het merk heeft, is indrukwekkend. Maar uit de vele activiteiten van het afgelopen jaar blijkt ook dat de redactie zich non-stop aanpast aan de tijdgeest en 100% multimediaal denkt. Met twaalf seizoenen tv met het kijkcijferkanon ‘Weer verliefd op je huis’ (800.000 kijkers!) en met meer dan 25 vtwonen-collectie bij 16 verschillende partners, was en is vtwonen absoluut een trendsetter in crossmediaal uitgeven. Vtwonen is volgens de jury hét keurmerk geworden van een 360-gradenmerk. Mercur-waardig!”
- Genomineerd waren: Elsevier Weekblad van New Skool Media, Kek Mama van DPG Media, LINDA.meiden van Talpa Network, Tina van DPG Media, vtwonen van DPG Media
Lees het gehele jury rapport hier: mercurs.nl/jury2020