90% van alle mediagebruik vindt plaats via beeldschermen. Reden voor traditionele uitgevers om steeds vaker in te zetten op een digitale strategie. Afgelopen maandag kondigde Sanoma topman Henk Scheenstra aan dat zijn uitgeverij over twee jaar de omslag gaat maken naar digitaal uitgeven.
Onder het motto: je moet zijn waar je lezers zijn, zette Scheenstra de digitale ambities van Sanoma uiteen tijdens de bijeenkomst van Bladen in de Balie. Het merendeel van de omzet en het resultaat van Sanoma moet in de toekomst van digitale merken komen. “Over 8 tot 24 maanden weten we of dat gelukt is. Zo niet, dan hebben we een joekel van een probleem”, aldus Scheenstra in een verslag van Villamedia.
Sterke merken koesteren
Het is een bekend gegeven dat oplages van geprinte media onder druk staan. Toch is het zo dat Sanoma nog volop verdient aan de vier sterkste merken: Libelle, Margriet, Donald Duck en Linda. Op twitter nuanceert Scheenstra zijn ambitie. “Mijn pleidooi: sterke merken blijven koesteren én digitaal transformeren.’
Gratis en betaalde content
Tijdens Bladen in de Balie lichtte Scheenstra een tipje van de sluier op over de strategie. De massa bereiken met gratis content, zoals nu.nl en tegelijkertijd lezers verleiden tot het aankopen van content. Onderdeel uit deze strategie is het te koop aanbieden van content die eerder werd gegenereerd voor Sanoma, iets waartegen veel freelancers vorige week in opstand kwamen.
Digitale merken
De digitale strategie heeft ook gevolgen voor de manier waarop Sanoma investeert in nieuwe concepten. Scheenstra: “Ik denk niet dat wij nog snel een printtitel beginnen en zeker niet alleen print. Wel gaan we puur digitale merken ontwikkelen.”
De wereld van Hank
De eerste digitale lancering van Sanoma is een feit. Afgelopen week werd – overigens stilletjes – een nieuw mannenplatform gelanceerd: Hank. Een virtuele wereld tussen filosofie en friet, waarop verschillende mannen hun ervaringen delen over man zijn, vriendschap, vaderschap, passie en vakmanschap. Hank voldoet in de behoefte de man om met andere mannen te praten over wat hem bezig houdt.