Mediamerken: waarom Instagram NU op de agenda moet

mediamerken instagram agenda

Er zijn genoeg social media kanalen die je als mediamerk kunt gebruiken om aandacht te vragen voor jouw content. Het kanaal dat absoluut niet mag ontbreken in jouw strategie is Instagram. Het platform maakt zo’n sterke groei door dat NU het moment is om met Instagram aan de slag te gaan. En uit onze Instagram enquête blijkt dat redacties ook zeer geïnteresseerd zijn in dit social media kanaal. 

Instagram in cijfers

Instagram is zeer geschikt voor mediamerken, het is de perfecte omgeving voor visual storytelling in combinatie met engagement met de doelgroep. En de kans is groot dat jouw doelgroep hier te vinden is met wereldwijd ruim 800 miljoen gebruikers, waaronder 500 dagelijkse gebruikers en ruim 300 miljoen dagelijkse gebruikers voor Instagram Stories.

Ook in Nederland kent Instagram een sterke groei. Nationaal Social Media Onderzoek 2018 publiceerde vorige week de volgende cijfers: 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers.

Vergeet Facebook?

Door de groeiende cijfers van de opvallende verandering in het Facebook-algoritme waarbij berichten van familie en vrienden meer gewicht gaan krijgen in de Facebook-timeline lijkt het alsof bedrijven niet langer heel veel meer energie moeten steken in Facebook, maar juist in Instagram waar er nog volop mogelijkheden zijn voor bedrijven om succesvol te zijn. De CEO van Hootsuite schreef daar een interessant artikel over voor Forbes – overigens is Hootsuite ook de eerste tool die inplannen op Instagram mogelijk maakt, bij uitstek natuurlijk een functie die heel interessant is voor bedrijven.

Instagram op redacties: hoe zit het nu?

Uit onze instagram enquête bleek dat veel Nederlandse mediamerken inmiddels actief zijn, maar liefst 89% van de geënquêteerden heeft een Instagramaccount. Velen daarvan willen een merkaanwezigheid op het platform, hebben mooi beeld om te delen, willen meer engagement of weten dat de doelgroep er zit. Bij 45% is Instagram een taak van meerdere redactieleden, in de overige gevallen is er een persoon verantwoordelijk van stagiaire, redacteur tot hoofdredacteur. 62% van de redacties heeft ook een strategie of plan voor Instagram. Voor 30% van de redacties is adverteren onderdeel van dat plan.

Beeld komt bij verschillende bronnen vandaan: 57% gebruikt eigen beeld, 20% gebruikt Regrams (beeld van andere gebruikers), 14% stockfotografie en 8% beeld van andere social media kanalen zoals bijvoorbeeld Pinterest. Opvallend was wel dat een aantal geënquêteerden aangaven niet te weten wat een Regram is. Meer dan de helft van de redacties maakt beeld exclusief voor Instagram. 30% deelt Stories op Instagram en dat aantal mag wel groeien, want juist voor mediamerken is deze functie interessant omdat zo een heel leuk kijkje in de keuken gegeven kan worden zonder dat het er ‘perfect’ hoeft uit te zien.

Tips nodig?

Het is goed om te zien dat er al veel redacties actief zijn en al wel experimenteren met bijvoorbeeld verschillende bronnen voor beeld, Stories en advertenties. Zo zeggen 71% van de deelnemers aan ons onderzoek dat Instagram beter wordt als er meer focus en tijd op de redactie is. Bijna de helft, 48%, heeft ook behoefte aan meer kennis en inzicht in het platform. Er valt dus nog wat leren en te inspireren.

Lees ook alle andere artikelen over Instagram →

Bron cijfers: mediakix.comstatista.com en newcom.nl

0 replies on “Mediamerken: waarom Instagram NU op de agenda moet”