Haatzaaiende fake cover van Flair in omloop

DE Hajib op de cover van Flair en Cosmo

Deze week druppelden er verschillende meldingen binnen op de redactie van Flair in België. Bezorgde lezers vroegen zich af wat er aan de hand was. Op social media circuleert er al enkele dagen een wel zeer ongewone cover van het blad.

Flair is het slachtoffer geworden van een haatcampagne van de anti-Islam beweging Pegida. Op de website distantieert de redactie zich stellig van de uiting. ‘Flair is een tijdschrift en website dat alle vrouwen wil versterken, zonder uitzondering’, schrijven ze. ‘We nemen dit voorval zeer ernstig en bekijken welke stappen we kunnen ondernemen.’ Hoofdredacteur Frederik de Swaef vertelt: “Lezeressen stuurden ons berichten via Instagram en Facebook met de vraag waarom we een dergelijke cover hebben gemaakt of – zij die ons beter kennen – om ons te melden dat mensen ons merk misbruiken. Ze voegen dan een screenshots toe van de fake cover en zeggen dat ze dit via de kanalen van Pegida Vlaanderen gezien hebben. De relatief jonge redactrices op onze online redactie waren gechoqueerd en walgen van de harde en extreem racistische toon van het pamflet.”

Niet in overeenstemming

Dit is niet de eerste keer dat er in België haat zaaiende fake covers circuleerden. In 2012 en 2015 was het ook al raak. De nationalistische Belgische partij het Vlaams Belang wilde in 2012 via betaalde advertenties in Libelle en Flair aandacht vragen voor een boek rondom Islamisering, maar dit werd geweigerd door Sanoma omdat het ‘niet in overeenstemming is met de normen en waarden van deze magazines’. In onvrede over deze beslissing lanceerden de politieke beweging nep covers met schokkende teksten.

De fake cover rechts circuleert sinds enkele dagen. De twee fake covers links zijn uit 2012 en afkomstig van het Vlaams Belang.

Covermodel in hajib

Al in 2015 lanceerde Flair het eerste covermodel met een hajib, de 22-jarige Antwerpse modeblogster Sarah Dimani. Inmiddels hebben ook de Britse en Arabische Vogue en de Nederlandse Cosmo deze stap gemaakt. Frederik de Swaef: “In Vlaanderen richt Flair zich op vrouwen tussen 18 en 35 jaar. Binnen onze doelgroep heb je vrouwen in verschillende maten en vormen maar ook met een verschillende etnische achtergrond. Het is voor ons belangrijk om zo herkenbaar mogelijk te zijn in de ogen van ons doelpubliek. Vandaar dat we wekelijks mode brengen met modellen in alle vormen en maten maar dus ook vrouwen van diverse etnische achtergrond laten getuigen in artikels over carrière, seks en relaties. Het leven zoals het is. Flair is één van de weinig traditionele Vlaamse media die echt aansluiting heeft gevonden met de diverse groep van jonge vrouwen die je vandaag bijvoorbeeld in Antwerpen vindt.”

Zorgen maken

Is het daarom juist zo pijnlijk dat juist Flair het slachtoffer is van deze misplaatste haatcampagnes? “Het zou kunnen dat dit beeld al de ronde doet sinds de eerste cover die we ooit brachten met een jonge moslima op die een hoofddoek droeg. Maar de tekst op deze fake cover is zo ranzig dat ik mij weinig zorgen maak. Mensen kunnen bijna niet denken dat Flair dit zou lanceren. Ik maak mij des te meer zorgen over onze samenleving waar er mensen zijn die dit soort van extreme meningen erop nahouden.”