Elk tijdschrift een Layar

Layar, het Nederlandse bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in augmented reality (AR) lanceert Layar Creator. Dit is een makkelijke manier waarop uitgevers zelf aan de slag kunnen met het digitaal verrijken van hun papieren pagina’s.

We hebben het al gezien in De Linda, VT Wonen en de VPRO-gids. Iconen op de pagina’s die lezers vragen hun smart phone te pakken, op de pagina te richten zodat ze daarop extra content zien. Denk aan een filmpje, een actie of direct toegang tot de webwinkel van de afgebeelde producten van de pagina. De drie genoemde tijdschriften werken met een exclusieve samenwerking met Layar. Vandaag lanceert Layar een nieuwe applicatie die iedere uitgever kan gebruiken: Layar Creator. Hiermee hoopt Layar de uitgeverswereld nieuw leven in te blazen met digitale interactie in traditionele print.

Knoppen toevoegen
Layar Creator is een applicatie om gedrukte pagina’s te activeren met digitale content. Voorheen was AR-technologie complex en voor uitgevers alleen toegankelijk in samenwerking met technici van bijvoorbeeld een bureau als Layar. Via de webgebaseerde self-service applicatie van Layar kan iedereen een afbeelding of PDF uploaden en daaraan een aantal knoppen toevoegen. Deze pagina’s worden gepubliceerd op het Layar-platform. Als lezers de interactief gemaakte pagina’s bekijken met de Layar-app, dan verschijnen de pagina’s, met al deze knoppen in de smart phone bovenop de pagina. Via deze knoppen kunnen gebruikers op allerlei interactieve manieren omgaan met de informatie op de pagina. Boorbeelden van deze knoppen zijn: Link naar een website. Koop: direct toegang tot webwinkel. Tweet: commentaar op social media. Watch: filmpje via Youtube.

QR-codes
De nieuwe online tool van Layar is te bedienen via internet. Dat betekent dat uitgevers geen ingewikkelde software of technische know how in huis hoeven halen om met augmented reality aan de slag te gaan. Layar Creator is er in twee soorten. Een gratis service (net als mailchimp en spotify) waarmee je naar hartenlust kunt experimenteren, maar waar gebruikers van de tool – en dus de lezers van het blad – wel allerlei advertenties te zien krijgen. Of uitgevers kiezen voor een pro-account, waar ze tussen de €15 en €10 betalen per gebruikte pagina.

Print is here to stay
“De markt voor print gaat niet weg en zal altijd blijven bestaan”, zegt Raimo van der Klein, CEO van Layar in hun persbericht. “Met de introductie van de Layar Creator en interactieve print hebben we alle reden om het volste vertrouwen te hebben in een sterke toekomst voor traditionele print. Vandaag slaan we de handen ineen met uitgevers en bouwen we samen verder aan de toekomst”.

0 replies on “Elk tijdschrift een Layar”