JAN viert feest, en terecht

JAN100-1839Vandaag verschijnt de 100ste editie van het magazine JAN. Dat is niet de enige reden voor een feestje. JAN bestaat 9 jaar en is in een dalende markt een opvallende uitzondering. De oplage van het blad groeit de laatste jaren gestaag door.

Van de augustus editie van JAN werden 87.000 exemplaren verkocht. In het tweede kwartaal van dit jaar groeide de oplage met maar liefst 25% (HOI Q2 2014). Ook in het eerste kwartaal was het raak. JAN steeg 14,2% ten opzichte van het 1e kwartaal in 2013.

Carriere en kinderen

JAN is in 2004 bedacht door Marie Nanette Schaepman en wordt sinds de lancering in 2005 geleid door Esther Goedegebuure. “In die tijd waren de Nederlandse glossy’s vooral gericht op twintigers. Ik wilde iets voor de vrouw in de levensfase die daarna komt: met een carriere en kinderen”, zegt Goedegebuure in het Parool. JAN is een feel-good glossy met beide benen stevig op de grond. Goedegebuure omschrijft de redactionele werkwijze als volgt: “We beschrijven geen leven dat je zou moeten hebben, maar een leven dat van jou zou kunnen zijn.”

Mooie modefoto’s

100 mooie nummers. Om deze mijlpaal te vieren organiseerde Jan gisteravond een feest. Het 100ste nummer werd feestelijk onthaald en de jubileumexpositie geopend. De redactie van JAN selecteerde hiervoor de mooiste modefoto’s van de afgelopen 100 edities. Deze tien hoogtepunten (hieronder een selectie) zijn te bekijken in de Amsterdamse Bijenkorf en kunnen worden besteld. De jubileumexpositie is tot en met 25 september te zien.

JanMagazine_100

0 replies on “JAN viert feest, en terecht”