Alle tijdschriften-apps op een rijtje

Uitgevers zijn naarstig op zoek naar nieuwe verdienmodellen, nu papieren oplages maar blijven dalen. Veel uitgevers experimenteren met media-apps of online kiosken waarin content uit tijdschriften en kranten achter een pay wall of via micro payments wordt aangeboden. We zetten ze allemaal op een rij. 

Update – 29-08-2016: Na Myjour is in juli ook het faillissement uitgesproken over de kiosk eLinea. Inmiddels is bekend geworden dat Audax eLinea overneemt en de dienstverlening voor de 35.000 abonnees voortzet.

Update – 04-08-2016: Blendle neemt Paper over van de Persgroep.

Update – 04-03-2016: Eind maart stopt de digitale kiosk Myjour. Van de 40.000 gebruikers kocht slechts 5% wel eens tegoed. En dat bleek te weinig om rendabel te zijn. De makers van Myjour verklaren dat ze ook te kampen hadden met een te kleine naamsbekendheid. Myjour is vier jaar geleden opgericht.

Andere media-industrieën gingen print al voor. Toen het mogelijk werd om films en muziek gratis te downloaden, daalde de verkoop van CD’s en DVD’s enorm. Services zoals Spotify en Netflix hebben intussen gezorgd voor een nieuw verdienmodel voor deze creatieve industrieën. Nu luister/kijk je voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek en films. Een belangrijk verschil is dat consumenten via deze diensten betalen voor de toegang tot de content, in plaats van het (tastbare) bezit ervan. Waarom een heel album kopen, als je alleen dat ene hitje wilt horen? En waarom investeren in een hele LINDA. als je alleen even snel naar Kim en Ger wil kijken? Het is dan ook geen verbazing dat deze ontwikkeling ook tijdschriftenland bereikt heeft. Zijn digitale kiosken zoals Blendle en Maggy het nieuwe tijdschriften lezen?

In de media-apps hieronder lees je tijdschriften via computer, tablet of smartphone. Er zijn 3 verschillende opties; kiosken waar je een digitale versie van een tijdschrift koopt, kiosken waar je losse artikelen koopt en kiosken waarop je een abonnement hebt waarmee je onbeperkt kunt lezen.

Blendle

Met een half miljoen gebruikers is Blendle de bekendste digitale kiosk in Nederland. De helft van de gebruikers leest minimaal één keer peer week artikelen via Blendle. Hoewel de nadruk ligt op kranten (vanwege de actualiteit), kun je bij Blendle ook door tijdschriften bladeren en er artikelen uit kopen. Blendle heeft 171 verschillende tijdschrifttitels (88 Nederlandse titels, 60 Duitse titels, 9 Vlaamse titels, en 5 Engelstalige titels). Van LINDA. tot Voetbal International, en van Vrij Nederland tot de Privé. Er worden geregeld nieuwe titels toegevoegd, ook uit het buitenland. Je betaalt per artikel een verschillende bedrag, afhankelijk van de lengte en de hoeveelheid beelden. En je kunt na het lezen aangeven of je het een goed artikel vond. Was het artikel een tegenvaller, dan krijg je je geld terug. In de praktijk doet 5% van de lezers dat, vooral bij roddeljournalistiek en artikelen die vallen onder de noemer: clickbait. Blendle zorgt via nieuwsbrieven en social media voor de online marketing van de beste (en best gelezen) artikelen. Sommige mediamerken adverteren met hun eigen artikelen via de Blendle-link.

Blendle

 

MagZine

In 2009 werd MagZine opgericht, het was de eerste digitale tijdschriftenkiosk van Nederland. Naast publiekstijdschriften biedt MagZine ook vakbladen en sponsored magazines aan, het assortiment is dus erg uitgebreid met 140 titels. Je kunt er betalen per editie of per hele jaargang van een blad. Per jaar worden er zo’n half miljoen digitale magazines gedownload, met een piek in de vakantieperiodes. Sinds een half jaar is er de mogelijkheid om ook een abonnement te nemen, waarmee je onbeperkt in z’on 100 tijdschriften kunt lezen voor €9,99 per maand. Het abonnement bevindt zich nog in een testfase en MagZine heeft inmiddels enkele honderden all-you-can-read-abonnees.

Myjour

Bij Myjour betaal je à la Blendle per artikel, maar dan kun je naast artikelen uit kranten en tijdschriften ook stukken van individuele auteurs of van bedrijven lezen. Ook bij Myjour geldt: ‘niet goed, geld terug’. De prijzen liggen iets lager dan bij Blendle, en er wordt bij Myjour een aantal nichetijdschriften aangeboden die je in andere digitale kiosken niet terugvindt. Opvallend aan Myjour is het feit dat het aanbod van bestaande mediamerken is uitgebreid met artikelen van bekende bloggers en online publicisten. Myjour stopt eind maart, zie update bovenaan dit artikel.

Maggy

De mobiele app Maggy werd in het begin van 2016 uitgebracht. Je kunt er voor €5,99 per maand onbeperkt tijdschriften lezen uit het aanbod van 30 tijdschriften, afkomstig van New Skool Media, Hearst en WPG. In de toekomst zal dit aanbod nog worden uitgebreid. Maggy verschilt van de andere aanbieders omdat je de tijdschriften alleen via een mobiele app kunt lezen, waarin de artikelen niet in hun oorspronkelijke opmaak worden getoond maar zijn geoptimaliseerd voor mobiele consumptie. Maggy heeft in een maand ongeveer 1.500 abonnees verworven. Nog een verschil: Maggy rekent af met uitgevers op basis van ‘time spent’ en niet op basis van pageviews. Ze kijken dus naar de totale leestijd van abonnees binnen de app en baseren daarop hun verdeelsleutel.

Bliyoo

Bliyoo is een service van Bruna waarmee je voor €9,95 onbeperkt tijdschriften of boeken kunt lezen (of beiden voor €14,95). Het is de bedoeling dat 75% van het assortiment van Bruna beschikbaar wordt. Op dit moment zijn er meer dan 150 tijdschriften te lezen met Bliyoo, wel missen er een aantal populaire titels zoals LINDA. en Voetbal International. Naast de gebruikelijke opties om te lezen via de computer, tablet of smartphone, is er ook een speciale Bliyoo eReader te koop.

app magzine

Elinea

Bij Elinea krijg je ook voor €9,95 een all-you-can-read abonnement waarmee je kunt kiezen uit een aanbod van losse artikelen uit ongeveer 80 tijdschriften. Elinea biedt niet alles aan: er wordt een selectie gemaakt van de wat langere artikelen, die goed aansluiten bij een online leeservaring. Daarbij hoort de extra service My Ten Today, waar 10 artikelen per dag voor gebruikers worden geselecteerd, op basis van hun persoonlijke leesgedrag. Elinea is eind 2013 gestart en heeft inmiddels zo’n 35.000 gebruikers. De uitgevers krijgen 70-75% van de opbrengst van verkochte artikelen en gelezen artikelen binnen het abonnement. (zie update bovenaan)

Paper Magazine

Paper Magazines van de Persgroep verzamelt 6 dagen per week de 15 beste artikelen van de dag. De selectie komt uit de 13 Persgroep-titels en wordt aangevuld door columns van de redactie. Het is dus niet een kiosk zoals de anderen, omdat de selectie voor de gebruiker wordt gemaakt door een redactie over het criterium: ‘Alles wat je niet hebt mogen missen’. Voor €5,95 per maand krijg je toegang tot Paper Magazine, dat te lezen is via je browser of met een app. Voor €5,95 per maand krijg je toegang tot Paper Magazine, dat te lezen is via je browser of met een app. Paper heeft inmiddels 10.000 betalende gebruikers en komt zoals ze het zelf zeggen: langzaam uit de startblokken. De Persgroep is alweer begonnen met een nieuw experiment dat nu nog in de testfase zit; Topics, een soort Spotify voor nieuws. UPDATE: inmiddels is Paper overgenomen door Blendle.

app paper magazine

Tijdschrift.nl

Via Tijdschrift.nl kun je digitaal een los nummer kopen of een abonnement nemen op meer dan 150 tijdschriften. Tijdschrift.nl is de digitale kiosk van Sanoma (hoewel je er ook titels van WPG en New Skool aantreft). Ook zijn er digitale tijdschriftenpakketten met verschillende thema’s verkrijgbaar. Die kun je vergelijken met de ouderwetse leesportefeuille, alleen dan digitaal. De grootste is het zogehete Digitaal Megapakket: 36 tijdschriften voor € 15,- per maand. Hiermee krijg je alleen de tijdschriften van Sanoma. Sommige tijdschriften hebben een interactieve versie, die via de app extra opties bieden die de papieren versie niet heeft. Tijdschrift.nl had in 2015 zo’n anderhalf miljoen downloads.

VPRO Koos

Deze maand is er ook de media-app Koos van de VPRO bijgekomen. Met deze app krijg je dagelijks vijf lees-, luister- of kijktips én een radio- en tv-gids. Het lijkt het meest op Paper Magazine, maar bevat ook luchtige onderwerpen. Hiermee speelt de VPRO net als LINDA.TV in op he begrip FOMO (fear of missing out). Bij alle tips staat aangegeven hoe lang het duurt om ze bekijken, daardoor is Koos ook ideaal als mediasnack of tussendoortje. Ook fijn; de app is in tegenstelling tot de andere voorbeelden helemaal gratis!

app vpro koos

De toekomst

Er komen steeds meer apps bij die digitaal lezen mogelijk maken, met verschillende verdienmodellen en combinaties met andere media. De tijd zal uitwijzen of het digitaal lezen van tijdschriften een succes wordt of niet. Zo kreeg AKO een aantal jaar terug met Magworld niet voor elkaar wat Tijdschrift.nl en MagZine nu wel doen. Blendle doet het goed en de Persgroep timmert hard aan de weg om de beste manier te vinden om content digitaal aan de man te brengen. Het experimenteren met tijdschriften en hun plek in het nieuwe medialandschap is nog in volle gang. Dat moet ook wel, want voor innovatie geldt het adagium: ‘If you want to get ahead, you need to get started’.