Wat is een magazine?

De grenzen van het fenomeen magazine zijn aan het vervagen. Niet langer heeft het papieren periodiek het alleenrecht op deze definitie. Dagelijks worden online magazines gelanceerd, er zijn magazines speciaal ontwikkeld voor tablets en telefoons. En ook op TV doet het magazine het goed als format.

De originele betekenis van Magazine in van Dale luidt: tijdschrift. De betekenis van tijdschrift is: op gezette tijden verschijnend week- of maandblad. Van Dale is hoog nodig aan een update toe. Je hebt immers kwartaalbladen, eenmalige uitgaven en dan zijn er ook beeldscherm varianten, die vaak zelfs dagelijks worden ververst.

Opslagplaats voor gevarieerd goed
Het woord magazine werd oor het eerst gebruikt in 1731. Het Britse blad, The Gentleman’s Magazine, wordt beschouwd als het eerste general interest magazine. Edward Cave, toentertijd de hoofdredacteur, gebruikte de term magazine naar analogie van het Arabische ‘makhazin’, dat zoveel betekent als: militaire opslagplaats voor gevarieerd goed.

DWDD
Goed: een magazine is dus een pakhuis van informatie, aspiratie en inspiratie. Als je daar in definitie aan toevoegt: iets dat frequent verschijnt en herkenbare pijlers en rubrieken heeft, dan ben je al een heel eind. Voor mij is De Wereld Draait Door dus een prima voorbeeld en tevens mijn een van mijn favoriete magazines.

Definities
Kortom: de definitie van een magazine valt niet zo makkelijk in een kader te vatten. Dat blijkt ook wel uit onderstaande antwoorden op de vraag: wat is een magazine?

 

“Lastig, want als magazinejunk is een magazine voor mij vooral esthetisch genot: de fotografie, vormgeving, fonts, kleuren, het papier… Ik koop ook wel magazines op iPad, maar die geven nooit datzelfde gevoel van opwinding. Ik denk dus dat het magazine nog wel even blijft plakken. Als er één ding is waar mensen in de toekomst voor willen blijven betalen dan zijn het wel ervaringen. En dat is een magazine voor mij: een visuele ervaring van interessante artikelen, lekker eten, mooie styling, leuke hebbedingen, nieuwe ontdekkingen en allround inspiratie. Dat kan dus inderdaad best een andere vorm hebben dan papier, steeds meer TV programma of websites noemen zichzelf nu inderdaad ook een magazine, dutchcowgirls.nl incluis. Maar laat ons streven dan in elk geval zijn om daarmee behalve nieuwsitems ook echt een ervaring neer te zetten. Websites lijken daartoe soms nog beter in staat te zijn dan magazines op iPad. Misschien een verschil tussen de realtime-ness & social layer die je op een scherm nu eenmaal verwacht? Hoe dan ook: het draait dus om meer dan dat pakhuis van informatie, mensen moeten er ook een warm gevoel bij krijgen.”
Marjolijn Kamphuis, hoofdredacteur Dutch Cowgirls, eigenaar OKgo

“Toen ik bij televisiebedrijven werkte, kreeg ik wel eens de vraag of we niet een magazine voor TV konden ontwikkelen. Maar TV is een magazine. En de programma’s zijn de rubrieken. Nieuws, achtergronden, human interest, populair wetenschappelijk, praktisch, sport, seks en relaties, roddel en achterklap… Je vindt ze in één avond televisie. En je vindt ze in meer of mindere mate samen in een tijdschrift. Een magazine is voor mij een regelmatige verzameling van vaste waarden en verrassingen die speciaal voor jou lijken te zijn geselecteerd. Want het spreekt jou aan, het raakt en beroert je. Het spreekt jouw taal, zoals een ander magazine de taal van je buurman spreekt. Dat kan dus zowel een tijdschrift (print of digitaal) als een TV-programma zijn.”
Thomas Hendriks, hoofdredacteur Quest

“Ik snap de behoefte niet om de definitie van ‘tijdschrift’ (of magazine) te herdefiniëren. Wat mij betreft is een magazine een op papier verschijnend periodiek met een nietje erin (of een gelijmde rug) en met een vaste verschijningsfrequentie van minimaal eens per jaar. Je kunt het overal ter wereld lezen, altijd en voor altijd, ook als je niet beschikt over door een stopcontact of batterij geleverde elektriciteit. En het wordt níet geactualiseerd; het zet de tijd juist even stil. En je steekt er na verloop van tijd de houtkachel mee aan. De rest (web, apps, enz): afgeleide producten. Televisieprogramma’s: televisieprogramma’s. Met een format. Terzijde: ik <3 papier :-)”
Jan Dijkgraaf, schrijver en oud-hoofdredacteur HP/deTijd

“Wat mij betreft is een magazine een regelmatig verschijnende verzameling ‘artikelen’ (of items) gewijd aan uiteenlopende onderwerpen die voor een bepaalde doelgroep interessant zijn. Ik vind een programma als DWDD inderdaad ook een soort magazine, maar dan op televisie. Het gaat om de verzameling, die iets moet zeggen over zowel de (belangstelling) van de doelgroep als over de tijd waarin wij leven. Een goed magazine biedt inspiratie en herkenning (en soms aspiratie) – niet in ieder artikel voor iedereen, maar wel in één of meerdere artikelen (of in het geheel daarvan) voor iemand. Door veel verschillende onderwerpen te brengen, vergroot je de kans dat er iets in het magazine staat wat voor iemand op dit moment van belang is en heb je je bestaansrecht verdiend.”
Liddie Austin, redactie RED Magazine

“Een magazine is een afgewogen bundeling informatie en vermaak (in tekst, beeld, geluid) met terugkerende herkenbare elementen die voor ritme, herkenbaarheid en variatie zorgen.”
Erwin Blom, media innovator

“Ik ben echt aangenaam verrast bij TV programma’s als DWDD die – in mijn ogen – succesvol een strak ‘tijdschriftconcept’ toepassen: zoals herkenning, verrassing, bladritme, in- en uitzoomen, etc. De kracht ofwel de magie van het ‘tijdschrift’ blijkt nog groter dan ik altijd al dacht! De grenzen vervagen in ontzettend positieve zin, getuige de inzet van een tijdschrift format om partijprogramma’s te promoten (Karin VVD, 12 PvdA) en voorlichting aan het personeel over zoiets ‘saais’ als pensioenen in tijdschriftvorm (P&B Communicatie) en recenter ‘vakliteratuur’ zoals Handboek Tijdschrift en (minder geslaagd!) Communicatie NU in de vorm van een Magazine. Toch allemaal bewijzen dat de grenzen van tijdschrift verkend worden en – denk maar mee – nog lang niet bereikt zijn!
Wilbert van der Heijden, docent faculteit Journalistiek en Communicatie, Hogeschool Utrecht

Ook een mening? Voeg ‘m hieronder toe! 

6 Comments

  • Voor mij is een magazine een business case waarbij er sprake is van kosten en waarbij de eigenaar moet proberen om opbrengsten te genereren die boven deze kosten uitstijgen.

    • Behalve natuurlijk als een magazine wordt ingezet als customer media en alleen geld kost, niets opbrengt, maar wel klanten bindt als waardevolle tool in je content marketingstrategie. Booming business Erik!

      • Customer media hoeft ook niets te kosten en kan zelfs geld opleveren. Als het magazine de doelgroep weet te bewegen, in actie laat komen en zo meer geld uitgeven. Het kan en het gebeurt.

  • Laten we het woord ‘tijdschrift’blijven gebruiken voor de papieren uitgave, en magazine voor al die andere varianten met een vast format en dezelfde kenmerken: verrassend én vertrouwd, herkenbaar, creatief, ter informatie en inspiratie. Ik wou hieraan toevoegen: waar de passie van afspat, maar helaas heb je ook bloedeloze tijdschriften en magazines. Die mogen zich nog steeds tijdschrift of magazine noemen, maar worden gewoon niet goed gemaakt. Een tijdschrift en ook een magazine moeten je ráken.

  • Een goed magazine is een kado! Een kado om te krijgen en een kado om te lezen. Een magazine neemt je mee door de fotografie, de vormgeving en de aansprekende content. De variatie en de verrassingen. Need to read kan vaak ook online … Nice to read is op je eigen moment, waarbij je niets anders nodig hebt, alleen je magazine!

Comments are closed.