Vrouw timmert aan de weg. Het mediamerk maakte de afgelopen jaren de transitie van bijlage in De Telegraaf tot volwaardig 360 graden mediamerk. 7 vragen aan hoofdredacteur Marieke ‘t Hart.
1 Waarom doe jij wat je doet?
“Omdat ik niet zo goed zou weten wat ik anders zou moeten doen. Mijn moeder vertelde me dat ik als peuter al anderhalf uur zoet was met de Libelle op het strand. Op mijn twaalfde wist ik dat ik journalist wilde worden en op mijn zestiende dat ik bij Viva wilde werken. Ik ben dol op verhalen van de gewone man en vrouw ‘uit de straat’ en een enorme liefhebber van magazines. Ik heb dus gewoon van mijn hobby mijn werk gemaakt.”
2: Wat is in jouw werk de grootste uitdaging?
“De razendsnelle ontwikkeling van print naar digitaal. Niet dat het heel moeilijk is; we hebben van VROUW.nl een fantastisch crossmediaal platform gemaakt waarbij we onze kernwaarden, tone of voice en andere producten niet uit het oog zijn verloren. Wij denken vanuit het merk VROUW, vanuit crossmediaal inzetbare rubrieken, niet vanuit afzonderlijke eilandjes. Ik denk dat dat ons merk toekomstbestendig maakt: lezers 24/7 bereiken, waarbij we uitgaan van de behoeften van onze lezeressen. Het is echter nog steeds wel een enorme uitdaging om mensen te laten betalen voor digitale content.”
3: Welke ontwikkelingen verwacht jij de komende tijd en hoe ga je daarmee om?
“Online is dat de beweging van groepscommunicatie naar persoonlijke communicatie. Wij spelen daar nu al op in door onze redacteuren een steeds prominentere rol te geven: online, in print en bij events. Zo hebben onze lezeressen in toenemende mate het gevoel dat ze niet tegen een logo praten, maar met een echt mens. Je ziet ook dat de persoonlijke artikelen van redacteuren waarin ze zich kwetsbaar op durven te stellen het allerbest scoren. Ook merk ik dat adverteerders steeds meer op zoek zijn naar samenwerking. Wij gaan samen met hen op zoek naar manieren om hun boodschap te delen met de lezers, de interactie met hen op te zoeken en hen te betrekken bij het product dat we voor hen maken.”
4: Heb je een motto waar je jouw redactie mee inspireert?
“Ik hou van het motto van Oprah Winfrey.”
Volg altijd je gevoel. Dat is wanneer de meest wijze beslissingen worden genomen
5: Wat is jouw meest belangrijke bladenmakerstruc?
“De kracht van VROUW – en wellicht ook die van mezelf – is dat wij, bij alles wat we maken het credo ‘voor, door en over jou’ hanteren. We voelen ons nooit beter dan de lezeres, staan naast en niet boven haar, oordelen niet en wijzende vingertjes zijn bij ons taboe. Daarnaast zijn humor en zelfspot voor mij heel belangrijk. Die vind je in alle media van VROUW terug.”
6: Wat lees je zelf graag?
“Ik lees vrijwel alle Nederlandse vrouwenbladen – van Vriendin tot Harper’s Bazaar – en daarnaast koop ik de Amerikaanse Vogue en InStyle. Ik volg sowieso The Huffington Post, ThePostOnline, Vice, Elite Daily en Linda Nieuws. En ik vind het heerlijk om naar bijvoorbeeld Pauw te kijken en tegelijkertijd de commentaren op Twitter te lezen. Die zijn vaak nog boeiender dan het programma zelf!”
Vrouw heeft ruim 1.900.000 unieke bezoekers per maand op haar website. Verder bereikt Vrouw 1.118.000 mensen wekelijks met het magazine en 280.000 mensen maandelijks met de glossy.