Het 75 jarige Vrij Nederland kiest een nieuwe koers. Het opinieblad gaat online en in print een aantal grote veranderingen doorvoeren om met zijn tijd mee te gaan, met een nieuwe hoofdredacteur, een lagere frequentie en een vernieuwde online strategie. De focus zal in de toekomst van Vrij Nederland liggen op journalistieke verhalen, opinie en onderzoek.
Na de presentatie van de plannen voor de vernieuwing van Vrij Nederland maakte hoofdredacteur Frits van Exter bekend na 7 jaar te stoppen met zijn functie. “Dit is voor mij ook het moment om na meer dan zeven jaar afscheid te nemen als hoofdredacteur. Ik heb het grootste vertrouwen in de toekomst van het vernieuwde VN, maar denk dat het goed is de verantwoordelijkheid daarvoor in handen te leggen van een opvolger”, aldus Exter in een brief aan de lezers. In het nieuwe jaar zal Robert van de Griend zijn taken overnemen tot er een nieuwe hoofdredacteur is gevonden.
Vanaf het tweede kwartaal van 2016 zal Vrij Nederland niet meer wekelijks maar maandelijks verschijnen. Hierin zullen uitgebreide journalistieke verhalen komen te staan in de vorm van profielen, reportages, interviews en reconstructies, die passen bij de traditie van het blad. De lagere frequentie zorgt ervoor dat er minder vaste plekken op de redactie overblijven.
De website die in augustus al werd vernieuwd, zal aangevuld worden met dagelijkse opinies en inzichten bij het nieuws. Voor abonnees zijn de artikelen gratis toegankelijk, en niet abonnees kunnen de artikelen los aanschaffen. De groei in het digitale bereik en het aanspreken van jongere generaties zijn de reden voor de nieuwe online strategie.
Ook is er een multimediaal platform voor onderzoeksjournalistiek opgericht waar in samenwerking met andere media en onderzoekinstellingen onderzoek gedaan zal worden naar maatschappelijk belangrijke feiten. De organisatie en financiering hiervan staan los van Vrij Nederland als tijdschrift.
Vrij Nederland kende aan het einde van de jaren zeventig een hoogtij. De oplage van het opinieblad lag toen rond de 177.000 exemplaren. Dat is nu gezakt naar ongeveer 30.000. Vrij Nederland is niet het eerste opinieblad dat de overstap maakt in frequentie van week naar maand. In 2012 maakte HP/DeTijd hetzelfde proces door.