TMG, Sanoma en de Persgroep gaan gebruikersdata bundelen en vermarkten

drie uitgevers bundelen persoonsgegevens van klanten

Opvallend nieuws, vlak na het invoeren van de AVG- of GDPR. Drie van de grootste uitgevers in Nederland bundelen hun gebruikersdata en bieden deze aan aan adverteerders voor het targeten van specifieke doelgroepen. Zo kunnen merken specifieke klantgroepen bereiken, zonder de restricties van titel of zelfs uitgever. 

Voor consumenten betekent dit dat hun persoonlijke data, die ze bij Sanoma, TMG of de Persgroep hebben achtergelaten – bijvoorbeeld omdat ze een abonnement hebben, of een cookiemelding hebben geaccepteerd – beschikbaar wordt gesteld aan alle adverteerders die deze data gebruiken via de nieuwe dienst: NL Profiel. Mag dat? Ja, De samenwerkende uitgevers beloven zich keurig aan de nieuwe wetgeving te houden.

De Persgroep Nederland, Sanoma Media Netherlands en Telegraaf Media Groep (TMG) bundelen hun krachten om samen profielen op basis van ‘first party’-data te leveren aan adverteerders die campagnes bij deze partijen inzetten. Daarmee spelen ze in op de toenemende vraag om data-gedreven marketing binnen het Nederlandse mediaspeelveld integraal te faciliteren. Het uniformeren van de techniek en het structureren van data-opbouw is nodig om dit mogelijk te maken. Daarom starten de drie initiatiefnemers per eind juni de nieuwe gemeenschappelijke datadienst NLProfiel. Daarbij nodigen zij andere mediapartijen uit om zich ook bij NLProfiel aan te sluiten.

NL Profiel

De wens vanuit de advertentiemarkt voor betere digitale ‘targeting’ groeit sterk. De samenwerking tussen deze drie grote Nederlandse mediapartijen is het antwoord daarop. NLProfiel biedt merken en hun bureaus de mogelijkheid om door middel van relevante profielen eenduidig over de verschillende mediapartijen heen te kunnen plannen. Essentieel voor het gebruik van data is dat alles binnen de AVG-regelgeving valt. Consumenten moeten weten dat hun gegevens veilig zijn. NLProfiel combineert kwaliteit, vertrouwen, transparantie én volume.

Samenwerking tussen uitgevers

Erik Roddenhof, CEO van de Persgroep Nederland: “De wens voor meer samenwerking tussen de Nederlandse mediapartijen nemen wij alle drie serieus. In plaats van versnippering moeten wij samen zorgen voor meer uniformiteit. Om door te groeien met onze digitale media moeten wij in staat zijn om de wereld van onze adverteerders te vereenvoudigen. Datadiensten worden daarin steeds belangrijker en met NLProfiel bieden wij nu een sterkere oplossing.”

Data marketing

Marc Duijndam, CEO Sanoma Media Netherlands: “We bieden met NLProfiel een datadienst waarmee adverteerders effectievere campagnes kunnen voeren. Door middel van de beste profielen kan de juiste consument worden gevonden. Ons gemeenschappelijk volume aan data kan zich spiegelen aan grote internationale partijen, maar wel met de zekerheid van een veilige omgeving voor merken en met respect voor de privacyvoorkeuren van de consument.”
Marc Vangeel, CEO TMG : “De samenwerking binnen NLProfiel is een mooi voorbeeld van een manier waarop uitgevers samen kunnen inspelen op ontwikkelingen in de markt en elkaar daarbij kunnen versterken. Het levert richting consumenten een relevanter aanbod van advertenties op en richting adverteerders en mediabureaus interessantere proposities. “


Lees ook: Alles wat je moét weten over de veelbesproken Facebook Pixel


Header foto van Matthew Henry via Unsplash

Op 12 oktober geeft Bladendokter een digitale training over data op de redactie. Inzicht in analyse, het succes van content en data gedreven werkwijze voor redacties.

0 replies on “TMG, Sanoma en de Persgroep gaan gebruikersdata bundelen en vermarkten”