Het strijd en nijd in het schap. Om naar de gunsten van het winkelende publiek te dingen, proberen tijdschriften van alles om op te vallen in de kiosk. We kennen de cadeautjes bij de glossy’s. Een zonnebril, slippers, lippenstift. Ook de plakkaart op de cover met een korting voor het een of ander. Maar is dat genoeg? Hier een geweldige verzameling coverinnovaties. Het is de combinatie van papier en allerlei verschillende technologieën. Maar vooral een interessant experiment om te zien hoe ver je print kunt duwen in de richting van vernieuwing.
Elektronische inkt
Een mooi voorbeeld is elektronische inkt, een innovatie die uitgevers de mogelijkheid geeft op om een papieren cover een banner te plaatsen, die net als op een computerscherm verspringende elementen heeft. De cover is dubbelzijdig. Op de voorkant is een element geplaatst waarop de elektronische inkt is toegepast en binnenin de kartonnen cover zit een dunne, platte batterij. Het Amerikaanse blad Esquire bracht als eerste deze innovatie in 2008. Het bleek een dure grap, volgens een artikel van The Fast Company. Misschien is dat de rede waarom Elektronische inkt wel in eReaders veel wordt gebruikt, maar niet in print.
3D
Het is een rage in de bioscoop en begint langzaam de wereld van audiovisuele elektronica te veroveren: 3D. Dus ook kunnen tijdschriften niet achterblijven. De techniek om met diepte-effect te printen dateert al uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. En echt tech is het niet. Een beeld wordt op plastic geprint en door het aanbrengen van allerlei lamellen krijg je een 3D effect als de lezer zijn oog over het beeld laat glijden. Staat zo’n plaat op de cover, dan is het openslaan al snel genoeg. Hier twee voorbeelden. De eerste is een cover van het gamemagazine Empire waarop de hulk in reliëf op een plastic plaat is gestanst en deze op de cover is geplakt. De tweede is een jubileumeditie van het tijdschrift Rolling Stone. Omdat je 3D nu eenmaal niet op een foto kunt tonen, ook hier een filmpje.
Geluidseffecten
Je kent ze wel, die verjaardagskaarten. Als je ze openslaat, dan hoor je een vrolijk deuntje. Deze techniek heeft nu ook z’n weg gevonden in covers. Het werkt met een chip, geplakt achter het karton van de kaart of de cover. En je kunt er hele leuke effecten mee bereiken. Zo lanceerde het eerder genoemde spelletjesmagazine Empire een cover met daarop Darth Vader, die zijn karakteristieke, bijna astmatische ademhaling liet horen op het moment dat je het blad opensloeg. Ook het Britse Scifi blad SFX lanceerde een cover met geluidseffect. Wie de dr. Who special openslaat, hoort het geluid van zijn tijdmachine. Ook adverteerders springen in op deze vondst. Het shampoomerk Herbal Essences heeft in de Marie Claire een advertentie geplaatst met geluid. En wel het geluid van een euforische vrouw, die haar haren wast.
Lagen inkt
Het langste verhaal, ooit verteld. Zo verkocht het magazine Opium zijn oneindige editie. Op de cover staat een verhaal van slechts negen woorden. Omdat er verschillende lagen van verschillende inkt over elkaar zijn geprint, zullen de woorden pas verschijnen als de bovenste laag inkt verslijt of verdwijnt onder de invloed van zon. De uitgever verwacht dat het ongeveer een eeuw duurt voordat de bezitter van dit tijdschrift een nieuw woord kan lezen. Het verhaal duurt dus duizend jaar. Dat noem ik nog eens een bewaarnummer! Op de site van Opium lees je meer over het procedé.
Augemented reality
Wie via z’n mobiele telefoon de QR-code activeert kan in de combinatie print en mobiel een alternatieve werkelijkheid doen ontstaan. Veel tijdschriften brengen deze mobiele markers om lezers te trakteren op aanvullende digitale content. Een voorbeeld ervan is deze reclame van Volkswagen uit een Noors magazine. Lees meer over augemented reality in bladen in het artikel over de toekomst van geprinte media. Daar nog meer voorbeelden en filmpjes.