Mediabedrijf Sanoma verkoopt SBS voor 237 miljoen aan Talpa. Daarmee wordt Talpa volledig eigenaar van SBS en neemt het de televisiezenders SBS6, Veronica, Net5 en SBS9 over. Sanoma gaat zich focussen op haar strongholds en ziet geen plek meer voor SBS.
Sanoma kan niet de investeringen in SBS doen die nodig zijn om het door te laten groeien. Volgens Sanoma geeft Talpa wel de mogelijkheid om de positie van SBS op de Nederlandse markt verder uit te breiden. Sanoma gaat zich alleen nog richten op de bedrijfsonderdelen die een leidende positie in de markt hebben of kunnen krijgen. Alle programma’s van Sanoma bij SBS zoals VTwonen en Fashionchick gaan gewoon verder. Kristel Thijssen van Sanoma: “Er is geen reden om succesvolle programma’s van de buis te halen.”
Volgens CEO John de Mol gaat SBS onderdeel worden van iets groters dan televisie alleen: “Dit biedt ons een unieke mogelijkheid om 100% eigenaar te worden van SBS. Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap. De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.”
Ook Peter de Mönnink, CEO van Sanoma Nederland en SBS zegt zich op het bredere medialandschap te gaan richten: “Voor de toekomst blijft Sanoma haar sterke merken verder cross-mediaal ontwikkelen via haar magazines, evenementen, online video kanalen, sites en apps, met een nadrukkelijke focus op data en video.” Veronica Uitgeverij – bestaande uit Veronica Magazine, Totaal TV en Superguide – wordt in deze deal toegevoegd aan het portfolio van Sanoma en dit biedt, volgens Sanoma ‘uitstekende mogelijkheden voor synergie met de andere merken’.