Sanoma wil het portfolio aan Belgische vrouwen mediamerken verkopen aan Roularta Media Group (RMG). Het gaat om de de merken Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling & Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. Ook alle online extensies en sociale mediakanalen van deze titels worden in het bod opgenomen.
RMG, uitgever van onder andere Knack, Plus en Weekend, betaalt een ondernemingswaarde van 34 miljoen euro voor het portfolio met een omzet van circa 78 miljoen (voorlopige cijfers voor 2017). De deal representeert derhalve een multiple van 5,5. Hiermee rondt Sanoma de portfolio herziening in de media business in de Nederlandse en Belgische markt af. 96 medewerkers verliezen hoogstwaarschijnlijk hun baan, voornamelijk in ondersteunende en administratieve functies.
Meer synergie
“Het Belgische onderdeel van het Sanoma BeNe portfolio is relatief klein met een noodzakelijk sterke lokale commerciële verankering”, aldus Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma in het persbericht. “Roularta is een sterk Belgisch mediabedrijf en brengt maximale synergie en daardoor de grootst mogelijke ontwikkelingskansen voor deze titels. De integratie van Sanoma’s Nederlandse en Belgische media bedrijven heeft de afgelopen jaren tot goede, maar relatief beperkte synergie geleid, bijna uitsluitend binnen de ondersteunende diensten. Deze synergieën zijn geringer dan die nu tussen het Belgische Roularta en de over te nemen titels ontstaan.”
De Belgische woonbladen blijven integraal onderdeel van Sanoma Media BeNe, mede gezien de sterke redactionele synergie tussen België en Nederland. Ook het content marketing bedrijf HeadOffice, dat in hoge mate zelfstandig opereert, blijft een belangrijk onderdeel van Sanoma Media BeNe.
Afronding portfolio herziening van Sanoma’s Media Business
Met het voornemen om de vrouwen mediamerken in België onder te brengen bij Roularta is de grootschalige portfolio herziening van Sanoma’s media business in Nederland en België van de afgelopen 4 jaar afgerond. Susan Duinhoven: “In een mediamerken portfolio zullen altijd titels aangekocht en verkocht worden, maar dit zal niet meer van een schaal zijn zoals wij dat in de afgelopen jaren hebben gedaan.”