Maar liefst 180 inzendingen zijn binnen bij de jury van de Mercurs 2019. Dit is het hoogst aantal inzendingen ooit, voorgaande jaren waren dit er 161 (2018) en 160 (2017). De jury heeft dus aardig wat werk te verrichten. Er zijn dit jaar drie jury’s samengesteld door de Magazine Media Associatie (MMA), organisator van de Mercurs. Twintig juryleden zullen de nominaties en winnaars vaststellen. De Mercurs worden 12 december uitgereikt.
De aanpak dit jaar is anders. Er zijn drie verschillende jury’s samengesteld, die verschillende prijzen toekennen. De jury voor de jaarlijkse vakprijzen bestaat uit zeven juryleden. Zij buigen zich over de winnaars in negen categorieën: Mediamerk van het jaar, Artdirection, De beste reportage van het jaar, de Cover van het jaar, de talentprijs: BeLOFte 2019, de marketinginnovatie van het jaar, event van het jaar, hoofdredacteur van 2019 en als laatste de oeuvreprijs: Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines. Meer informatie over deze categorieën lees je hier. Deze vakjury bestaat uit de volgende personen:
José Rozenbroek (freelance bladenmaker en journalist) is voorzitter van deze jury.
Op de foto (v.l.n.r.) naast José Rozenbroek:
Thomas de Heide (journalist & coördinator FD Persoonlijk)
Robert van den Ham (content director DPG Media/De Ondernemer)
Susanne van Nierop (content director/editor-in-chief Adformatie)
Rupert van Woerkom (bladenmaker/adviseur uitgevers/kunstenaar Atolty)
Stephan van der Sman (buying director print Magna Global)
Sabine Verschueren (eigenaar creatief bureau Studio Verschueren)
Vaste secretaris van de jury is Harriët Schrier (directeur MMA), die de juryprocedure bewaakt.
Aandachtspunten van de jury
José Rozenbroek, de voorzitter van de jury, vervult voor de tweede keer deze rol. Ze mocht eerder zelf al vier Mercurs in ontvangst nemen. Voor ELLE tijdschrift van het jaar (2001), Hoofdredacteur van het jaar (2004) en twee keer lancering van het jaar (2003 en 2005) met Elle Girl en Red. Waar zij zelf op gaat letten nu zij in de jury zit? “Creativiteit, vakmanschap en innovatie. Dat zijn sleutelwoorden voor me”.
Twee nieuwe jury’s
Er zijn dit jaar twee jury’s bijgekomen. Deze twee jury’s stellen de nominaties en winnaars vast voor de Mercur categorieën Partnership en Tijdschriftretailer.
De jury voor Mercur Partnership, een succesvolle commerciële samenwerkingsvorm van een magazinemerk die tot concrete en positieve resultaten heeft geleid, bestaat uit:
Thijs Muller (voorzitter) (CEO Havas Media/voorzitter PMA)
Hendrikje Crebolder (directeur development & media Rijksmuseum)
Jocelyn Nassenstein-Brouwer (directeur/bestuurder LINDA. Foundation)
Fleur Meuwissen-Breitbarth (marketing contentmanager Jumbo Supermarkten)
Laura Seikritt (senior public relations lead Personal Health Philips Benelux)
Maiko Valentijn (CEO MediaCom)
Corine d’Haans (consultant The MediaBirds)
De jury voor Mercur Tijdschriftretailer, de retailer met het beste initiatief dat een positieve bijdrage aan de categorie tijdschriften heeft geleverd, bestaat uit:
Karin Gerritsen (voorzitter) (algemeen directeur Aldipress)
Erwin van Luit (CEO New Skool Media)
Arjan Kropman (algemeen directeur F&L Media)
Ger Boersma (eigenaar VertilinQ, The Future Store Arnhem, Vertical Retailing)
Christine Boland (eigenaar Trends & Mindsets)
Marsha Dousi (salesmanager publishers Aldipress)
Praktische informatie
De inschrijftermijn voor de Mercurs sloot op 2 oktober 2019. Op 8 november zullen de nominaties bekend worden gemaakt. De uitreikingen van de Mercur zullen plaatsvinden in het DeLaMar Theater in Amsterdam op donderdagavond 12 december. Een datum om te noteren dus. Je kunt kaarten voor dit event vanaf eind oktober bestellen op Mercurs.nl.