Je eigen product uit een 3D-printer, je eigen magazine (oplage: 1 exemplaar) via printing on demand. Door nieuwe technologie is alles te ‘customisen’. Dat is de boodschap van het nieuwe tijdschrift PrintShift. Het blad gaat over 3D-printing, laat zien hoe deze technologie en de industrie eromheen zich ontwikkeld en hoe de economie daardoor aan het veranderen is.
Vorige week werd PintShift in Londen gelanceerd. Uitgever van het magazine is POD platform Blurb, de redactie werd verzorgd door het toonaangevende Britse designblog Dezeen.com. Over media, design en on demand printing zijn veel inspirerende verhalen te vertellen. Vooral omdat de technologie een hele nieuwe logistieke en creatieve wereld inluidt. Massaproductie heeft er een concurrent bij: mass costomisation. Dit is een nieuw businessmodel van kleine oplages en efficiënte cycli: online vormgeven, virtueel distribueren en lokaal printen. Printing on demand wordt wel het democratiseren van de industrie genoemd. De individuele productie van voorwerpen, tijdschriften en boeken is inmiddels een betaalbaar alternatief. Een tijdschrift kost zo’n 7,50 euro, een 3D-printer kost minder dan een laptop. Ontwerpen voor objecten, variërend van mode-items, voeding, design, architectuur, medicijnen en wapens circuleren inmiddels online.
3D pistool
3D-printers veroveren de wereld van design. De eerste prototypes werden in 1976 gebouwd en de afgelopen jaren is de technologie sterk verbeterd. Sinds kort zijn de prijzen gekelderd en de kwaliteit van de objecten met sprongen vooruitgegaan. Daarmee zijn ook de toepassingen verbeterd. Niet toevallig dat in de week van de lancering van PrintShift het wereldnieuws werd gedomineerd door een Amerikaanse student, zijn 3D-geprinte pistool, ‘the Liberator‘, en de reactie van de Amerikaanse overheid op deze innovatie.
Papier emancipeert
Ook de printkwaliteit van POD tijdschriften -zoals die van van Blurb- is de afgelopen jaren verbeterd. Het doet niet meer onder aan de glossy’s in de kiosk. Dit kan ook grote gevolgen hebben voor de media-industrie. De branche kampt met grote oplagedalingen en door het open en on demand karakter van nieuwe printtechniek kunnen nieuwkomers efficiënt en in beperkte oplage magazines produceren. Voeg daar marketing via social media en distributie via webshops aan toe en de drempel voor uitgeven is nagenoeg verdwenen. Hiermee is print aan z’n eigen emancipatie begonnen. Mooi gemaakte (onafhankelijke) magazines lijken zich weinig aan te trekken van de moeilijke markt voor massale commerciële publieksbladen. En dat is een opvallende trendbreuk.
PrintShift, over hoe technologie zowel de uitgeefbranche als de designwereld verandert, telt 60 pagina’s en geen advertenties. Op de foto hiernaast de 3D-geprinte portretten van de redactie. Het blad is online te koop bij de online boekwinkel van Blurb voor € 10,47.