De nieuwssite Nu.nl start een samenwerking met Blendle. Het gratis aanbod aan online nieuwsartikelen wordt gecombineerd met het betaalde aanbod uit kranten en tijdschriften. De samenwerking is op 3 juli 2014 gestart.
Blendle is een verzamelsite waarop alle actuele artikelen uit kranten en tijdschriften in Nederland worden verzameld. De dienst biedt lezers de mogelijkheid om door het aanbod te ‘browsen’ en tegen betaling artikelen te downloaden. Onder artikelen op NU.nl wordt vanaf vandaag doorverwezen naar de beste gerelateerde opiniestukken, interviews en achtergrondartikelen uit de gedrukte Nederlandse pers. Dit biedt lezers de mogelijkheid om zich in onderwerpen van hun keuze verder te verdiepen.
Onbeperkt verder lezen
Lezers van NU.nl vinden de komende tijd op de website onderaan artikelen binnen de katernen Binnenland, Buitenland, Economie en Gezondheid een blok waarin ze worden geattendeerd op de beste, bijpassende artikelen die door Nederlandse kranten en tijdschriften via Blendle – tegen betaling – worden aangeboden. De selectie wordt door een aparte redactie handmatig samengesteld. Met een enkele klik kunnen gebruikers een artikel via Blendle kopen en lezen.
Gidsfunctie
“We vinden Blendle een mooi journalistiek initiatief dat we graag steunen. Deze samenwerking past bij de gidsfunctie die NU.nl ook vervult, om onze lezers relevante informatie aan te reiken. We zijn dan ook erg benieuwd hoe onze lezers deze test met het doorverwijzen naar relevante betaalde informatie zullen vinden”, aldus Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl.
Groter publiek
“We zijn heel enthousiast over deze samenwerking met NU.nl”, vervolgt Alexander Klöpping, mede-oprichter van Blendle. “Ik ben enorm blij dat de prachtige verhalen van Elsevier tot Vrij Nederland en van De Volkskrant tot De Telegraaf een groter, jonger publiek krijgen door de grootste nieuwssite van Nederland”.
Verdienmodel
Een deel van de opbrengst die Blendle verdient aan de doorverkoop van content wordt met NU.nl gedeeld. Over dit verdienmodel was eerder al veel te doen. Blendle krijgt 1/3 van de verkoop, 2/3 wordt doorgesluisd naar de media-uitgevers. Opbrengsten voor fotografen en journalisten zijn niet geregeld, en moeten in individuele afspraken met uitgevers worden geregeld. De deal met NU.nl lijkt er op te wijzen dat de marketing en distributie van media van meer waarde is dan de productie ervan.
Lees verder: ‘Waarom Blendle een goed idee is‘