Hoe groter de oplage, hoe meer aanhang op Facebook, zou je denken. Maar dat is dus niet waar. Facebook werkt voor de glossies. Merken als Vogue, Glamour en Elle hebben de meeste likes op Facebook. Hoe groter de oplage van een blad is, hoe minder de fanbase op Facebook. De roddelbladen vormen hierin een dieptepunt, zo blijkt uit een analyse. Maar hoe zit het met de engagement? Interactie met je fans is voor veel magazines op facebook best lastig. Zeker voor de glossies!
Glossies doen het goed
Als we een succes moeten aanwijzen, dan is het Vogue. Het blad heeft bijna net zo veel likes als verspreide oplage. Er van uitgaande dat Facebook likes iets zeggen over de populariteit van tijdschriften, net zoals oplages dat doen, kun je een ratio berekenen tussen likes en oplage. Bij Vogue is deze ruim 97%. Dat is bij Elle 56% en bij Grazia 46%. Mode en celebs bieden natuurlijk dankbare content voor social media. En deze bladen trekken een jonger publiek van vrouwen, die relatief actiever zijn op social media. Allemaal redenen waarom deze bladen het goed doen in het opbouwen van een fanbase op Facebook.
Roddelbladen doen het slecht
Roddel- en weekbladen lijken de boot te missen op sociale media en investeren nauwelijks in de band met hun lezers op Facebook. Het weekblad Story vormt een dieptepunt met nog geen 500 likes, niet eens een half procent van de papieren achterban. Ook Privé, Weekend en Veronica Magazine scoren maar enkele procenten. De opvallende uitzondering is het blad Panorama. Het sensatieblad kampt met enorme dalende oplages, maar op Facebook gaat het goed: een oplage-likes-ratio van maar liefst 64%.
Werk aan de winkel
De voorzichtige conclusie luidt dat traditionele bladen achterblijven bij nieuwkomers als je hun succes afmeet aan populariteit op social media. En dat hoe hoger de oplages zijn, hoe minder likes de bladen weten te bemachtigen op Facebook. Dat ligt natuurlijk ook erg aan de inspanning die redacties leveren op social media. Mode doet het erg goed, maar toch blijven merken als Nouveau, Jan, Marie Claire en Beau Monde ver achter bij de prestaties van Vogue en Elle. In de grafiek hieronder zie je een selectie van de grootste bladen in Nederland. Vergeleken zijn: de hoeveelheid likes op facebook (d.d. 24-09-2013) en de HOI cijfers over de totaal verspreide oplage in 2012. Gekozen is voor de jaarcijfers omdat dit een beter beeld geeft van de prestaties van de bladen over de periode van 1 jaar, waarin voor alle bladen dus dezelfde seizoenspieken zijn berekend. Klik op de grafiek om hem te vergroten.
Engagement
Maar wat zeggen likes over engagement? Facebook is bij uitstek het medium waarmee je als redactie interactie kunt hebben met fans van jouw mediamerk. Denk aan winacties, het beantwoorden van vragen, het doen van oproepjes, het kiezen van covers, het mee laten kijken achter de schermen. Succes op Facebook is dus ook af te meten aan de hand van deze interactie. Je hebt als blad meer aan een fanbase die actief meepraat, updates liket en deelt, dan een passieve fanbase die niets doet.
IPM
Wil je onderzoeken hoe hoog jouw Facebookpagina scoort op interactie, kun je kijken naar de IPM score (interactie per 1000 fans). Die is opgebouwd uit de hoeveelheid likes en comments, gedeeld door de hoeveelheid posts (per 30 dagen) en de hoeveelheid fans.
Royaal loyaal
En wat blijkt? De grootte van de achterban zegt weinig over de engagement. Opvallend is dat in de grafiek hieronder het juiste de kleine fanbases zijn waar de meeste interactie plaatsvindt. Opvallend in de top 5 zijn de twee koningsgezinde bladen: Vorsten en Royalty. Ook Nouveau en Buitenleven doen het prima en hebben veel interactie met hun fans. De grote weekbladen: Libelle en Margriet scoren beiden een prima IPM en engagen wat af met hun doelgroep. Dit in tegenstelling tot de glossies , zoals Vogue, Elle, Glamour en Grazia, die wel veel fans hebben, maar een lage IPM-score in de wacht slepen. Vorsten, Royalty, Buitenleven en Nouveau bedienen een wat ouder vrouwelijk publiek, wat blijk kan geven van het feit dat oudere Facebook gebruikers wat meer interactie zoeken dan jongeren.
Frequentie
Is er een link te leggen tussen Engagement en frequentie? Is het zo dat redactie die meerdere malen per dag updates posten, ook meer likes en een hogere IPM-score behalen? Nee. In onderstaande grafiek blijkt dat er geen relatie is tussen frequentie en engagement. Het advies luidt dus: kies als redactie voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Net zoals Vorsten, Nouveau, Buitenleven, Libelle, Margriet, Donald Duck en Flow. Het investeren in goede Facebook content leidt tot meer interactie met de volgers en een actieve achterban is meer waard dan een passieve.
Save the date: op 19 november organiseert Bladendokter.nl een workshop: Social Media voor Mediamensen!
Natuurlijk zijn we trots dat Vogue Nederland (en Glamour NL) het zo goed doen, maar het zou interessanter zijn om dezelfde analyse te maken op basis van IPM (interacties per 1000 fans) https://t.co/hu5TTTXkBJ. Dan zul je een totaal andere uitkomst zien. Zo zie je bijvoorbeeld dat bij G+J juist Quest Braintainment en National Geographic Nederland-België het dan goed doen. Logisch ook: want hoe meer fans, hoe moeilijker het is je IPM up to date te houden.
Of nog mooier, vraag brandmanagers een keer de broek omlaag te doen en het percentage traffic vanuit social openbaar te maken 😉
“Er van uitgaande dat Facebook fans het blad ook lezen, kun je stellen dat ruim 97% van Voguelezers ook de Facebook pagina volgt”.
Veel vrouwen/meisjes zien Vogue blijkbaar als een statussymbool. Als ik kijk in mijn omgeving wie de Vogue-pagina ‘liken’ op Facebook kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het zeer zeker geen Voguelezers zijn. Bovenstaande stelling vind ik dan ook uit de lucht gegrepen.
Hendrik, je bent niet de enige die deze vergelijking te kort door de bocht vindt. Ik heb ‘m nu anders verwoord. Dank voor je feedabck
In navolging van wat Hendrik zegt, is het blogartikel dat ik een paar maanden geleden voor SWOCC heb geschreven een mooie aanvulling. Het artikel gaat over waarom mensen merken liken op FB, of dat vanuit hun eigenlijke of juist hun ideale identiteit is: http://www.swocc.nl/welke-identiteit-stuurt-het-merkgedrag-van-consumenten-op-facebook/