Oplage instituut HOI heeft de cijfers voor de eerste helft van 2011 bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat er voor de meeste tijdschriften sprake is van een afnemende betaalde oplage. Zoals voorgaande jaren laten vooral de TV-bladen en de roddelpers dalende oplages zien. Veronica magazine levert ten opzicht van de oplagecijfers van 2010 ruim 50.000 lezers in. Ook de de Avrobode en de Microgids dalen met ongeveer 30.000 betaalde lezers. De overige titels leveren allemaal zo’n 3.000 tot 10.000 lezers in.
Veronica: van 848.641 naar 797.672
Avrobode: van 303.307 naar 274.434
Microgids: van 400.698 naar 369.908
Televizier van 145.722 naar 136.369
TV Film: van 128.582 naar 124.563
Roddelpers lang niet meer de grootste
Privé krijgt harde klappen. Ten opzichte van vorig jaar verliest het roddelblad bijna 10.000 lezers. De titel zakt in één jaar naar een betaalde oplage van 180.496. Story daalt nog sterker. Het blad verliest ruim 20.000 lezers. Beide titels horen al lang niet meer tot de grootste van Nederland. In vergelijking met een van de stijgers: de betaalde oplage van Linda. Steeg met 15.521 betaalde lezers in 2011.
Privé: van 190.455 naar 180.496
Story: van 129.334 naar 109.092
Linda: van 178.844 naar 194.365
Meer dalen dan stijgen
Uit de oplagecijfers blijkt dat de meeste magazines een dalende lezersschare laten zien. Libelle zakt van bijna 449.454 naar bijna 429.931. Quest zakt van 187.838 naar 172.648. Elsevier daalt van 127.849 naar 119.335. Er zijn gelukkig uitzonderingen. Esta, Flow, Grazia, Happinez, Jan, en Mama stijgen, weliswaar licht in betaalde achterban.