Masterclass crossmediale strategie voor hoofdredacteuren en chefs-redactie

Datum: 03-02-2021 | Bladendokter organiseert in het voorjaar van 2021 een nieuwe masterclass van 8 sessies voor hoofdredacteuren en chefs-redactie. Daarin antwoorden op alle vragen die spelen op het gebied van crossmediaal uitgeven, met een nadruk op digitaal (online en social media).

Het doel van de cursus is dat deelnemers na afloop over echt alle aspecten van online uitgeven mee kunnen praten en betere strategische beslissingen kunnen nemen in dit snel veranderende medialandschap. De cursus is speciaal bedoeld voor redactioneel leidinggevenden, waarvan de basis van hun carrières is opgebouwd in het pre-internet tijdperk of in een ander werkveld. In 8 sessies van 3 uur word je op to date gebracht met alle nieuwe aspecten van het vak, met een nadruk op online en social media. Elke sessie wordt één onderwerp uitvoerig behandeld.

Tijdsbelasting: 8 lessen, 3 uur per week

De masterclass vindt plaats op woensdagochtend van 09.30 – 12.30 uur, op het kantoor van Bladendokter in Amsterdam. Door groepen klein te houden (max 5 deelnemers), kan dat op gepaste afstand, in verband met de Corona maatregelen. Op die manier is er ook aandacht voor persoonlijke vragen en intervisie. Bij genoeg aanvraag plannen we een extra dag in op maandagmiddag. Elke sessie krijg je als deelnemer inzicht in één bepaald aspect van online uitgeven. Aanvullend zijn er praktijkopdrachten die gedurende de week (in je eigen werktijd en met je eigen team) moeten worden uitgevoerd (maximale tijdsbelasting van dit huiswerk is 1,5 uur p/w).

Aantal deelnemers: maximaal 5 per cyclus

Er is bewust gekozen voor een kleine setting zodat er voldoende ruimte is voor vragen, discussie, brainstormen en het uitwisselen van ervaringen (en Corona-maatregelen).

Periode

Start: woensdag 03 februari 2021, doorlopend tot 21 april 2021.
De data zijn:
Sessie 1: wo 3 februari, Sessie 2: wo 10 februari.
Op woensdag 17 en 23 februari is er geen les (ivm met voorjaarsvakantie en carnaval).
Sessie 3: wo 03 maart, Sessie 4: wo 10 maart.
Op woensdag 17 maart is er geen bijeenkomst.
Sessie 5: wo 24 maart,  Sessie 6: ma 31 maart.
Op woensdag 07 april geen bijeenkomst.
Sessie 7: wo 14 april, de laatste Sessie 8: wo 21 april.
(in overleg met kandidaten kan er geschoven worden, ivm met vakanties)

Inhoud

    • Week 1:
      Introductie: het veranderende medialandschap, veranderende consument, klantinzicht en mediagebruik bij verschillende generaties
    • Week 2:
      Crossmediale contentstrategie, doelgroepdenken, gebruikersbehoeften, kanaalstrategie en nieuwe verdienmodellen voor uitgevers
    • Week 3:
      Social media: Twiter, Linkedin, Facebook, segmentatie en targeting
    • Week 4:
      Visuele media: Instagram, Stories, short social video, Youtube en TikTok (hashtags!)
    • Week 5:
      Google en SEO, analyses, KPI’s, data gedreven werkwijze en wanneer is content succesvol?
    • Week 6:
      Crossmediale redactionele workflow en nieuwe redactionele functies, plannings- en samenwerkingstools
    • Week 7:
      Content: denken in formats, Content Atomisatie en Crossmediale Contentkalenders
    • Week 8:
      Alternatieve kanalen, podcasts, nieuwsbrief, voice en brand ambassadors.

Vragen of inschrijven

Deelname aan de cursus kost €1.495 (excl. btw) per persoon voor de gehele cyclus van 8 sessies. Heb je vragen over de cursus, of wil je je inschrijven? Vul dan onderstaand formulier in.