In een wereld die maar door raast en waarin drukte de norm is, in een medialandschap waar iedereen elkaar overschreeuwt, biedt de lancering van een prachtige glossy over stilte een welkom tegengeluid.
Wij leven in een tijd waarin wij als mediaconsument tot wel 600 reclameboodschappen per dag zien. Mediaconsumptie is op een hoogtepunt met een record aantal magazinetitels en tv-zenders. En een knappe meid als je een dag je Facebook of Twitter weet te negeren.
Loop een tijdschriftkiosk binnen en de covers schreeuwen je tegemoet. Op elk blad vragen koppen en buttons om aandacht: Nieuw! Exclusief! Actie! Daarom is de lancering van een glossy over Stilte des te opvallender. Het prachtige magazine vraagt om het tegenovergestelde: een pas op de plaats.
Minder maakbaar
Stil is een eenmalige uitgave, die uitnodigt om te ontdekken. Het blad is 150 pagina’s dik en heeft geen advertenties. Lezers worden verrast met verschillende papiersoorten en het blad neemt uitgebreid de ruimte voor bloedmooie, verstillende foto’s en een prachtige art directie.
Maar vooral de thematiek van de glossy spreekt aan. De verhalen en interviews nemen je mee in een wereld van stilte, rust en zelfreflectie. Het blad is als een goede vriendin met een wijze raad. Na het lezen realiseer je je dat het leven veel minder maakbaar is dan je zou willen en dat geluk vaak vanzelf komt, als je eenmaal uit je hamsterwiel stapt en het leven neemt, zoals het komt.
Levenslessen
Het magazine is gemaakt door Mirjam van der Vecht en Margreet Kattouw. Mirjam is trainer en schrijver. Zij werkte in de journalistiek en werd na een burn-out flink geconfronteerd met zichzelf.
“Tijdens mijn burn-out ontdekte ik dat ik ook iemand was als ik niets deed. In die periode leerde ik om het leven te accepteren zoals het was, in plaats van het steeds maar zelf te willen vormen. Daardoor ontstond een ruimte waarin er van alles op borrelde; nieuwe ideeën, maar ook het vermogen om te onderscheiden wat er wel en niet toe doet.”
Op weg naar geluk
“Momenten van rust wakkeren bij mij de creativiteit enorm aan”, vult Margreet aan. Margreet is eigenaar van Essencio en tekende voor de art directie van de glossy. De boodschap dat iedereen stilte nodig heeft – los van je karakter, interesses of levensovertuiging – was voor haar de voornaamste drijfveer voor het maken deze glossy. “Stilte maakt je niet altijd per definitie gelukkiger, maar laat je wel ontdekken waar je echt aandacht aan wilt besteden “Als jij je daardoor leert wat je verlangens zijn en ze kunt najagen, dan pas wordt je echt gelukkig.”
Heerlijk offline
Wat Margreet en Mirjam samen hebben bereikt, is best een wonder. Zonder uitgever en zonder adverteerders is het ze gelukt om een prachtige uitgave te lanceren. Aan een overvol schap voegen zij een magazine toe dat echt een onderscheid maakt. Het blad laat goed zien dat print nog zeker een meerwaarde heeft, door lezers te raken, ze mee te nemen op een reis naar binnen, en ze een heerlijke offline moment te gunnen. In alle rust en stilte.
Stil is te koop bij de kiosk, boekhandel of via de webwinkel van Essencio.
De beelden uit de header zijn afkomstig van de Facebook pagina van Switch to Silence